Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Frågor rörande modersplantor Reply To: Frågor rörande modersplantor

  • ryder

    Member
    2008-11-19 at 18:53

    @cef wrote:

    1 Vill kunna ta ~3 sticklingar i veckan, hur stor bör plantan vara då?
    2 Hur mycket belysning bör man ha till dem?
    3 Hur mycket näring?
    4 Och sist men inte minst, hur länge kan man räkna med att en modersplanta överlever?
    5 Kan man använda en utav sticklingarna till att ersätta modersplantan sedan när den växer upp eller är det att föredra att dra upp en helt ny planta?

    MVH

    Jag har själv aldrig haft en moderplanta men har lite erfarenhet med plantor:)

    1 Tillräckligt stor för att växa ut 3-4 grenar i veckan stora nog att ta sticklingar ifrån. Vilket jag skulle tro va minst 70cm hög.

    2 Jag tror inte du skall ha lägre än 100-150w.

    3 Jag skulle köra med full Vegg-näring

    4 En moderplanta överlever hur länge som helst egentligen. Eller iaf ett antal år. Eftersom den aldrig sätts i blom och kommer aldrig uppleva en “vinter”.

    5. Ja det går hur bra som helst. Det är bara jobbigt att dra upp en ny moderplanta när du redan valt ut vilken genetik du vill ha så använd kloner du :)

    Sen så kan det vara jobbigt att ha en så stor planta, så ett alternativ är att du klonar upp morsan i fler morsor som har samma genetik så kan du turas om att ta sticklingar från dom. Delar på bördan så att säga.