• reaper

    Member
    2008-12-10 at 11:08

    @Jultomten wrote:

    Bor du i lägenhet eller eget hus?
    Är det bra drag i ventilen så att du slipper använda en kanalfläkt? Eller är det kanske tillochmed en tilluftsventil? Om det är en tilluftsventil är du ganska screwed om den är fläktmatad, vad gäller cooltubes dvs. (om du inte har någonstans att leda ut den varma luften..)

    Skulle det vara en vanlig frånluftsventil utan egen fläktmatning (självdrag) så bör du först kontrollera hurvida ventilen går direkt ut ur huset eller om du delar ventilationstrumma med några grannar (om du bor i lägenhet dvs). Delar du ventil med några grannar blir det knepigt att göra en bra lösning utan att skjuta in din varma luft i grannarnas lägenheter.
    Om ventilen går rakt ut ur huset så införskaffar du en kanalfläkt, sen seriekopplar du alla cooltubes du vill ha. Taa-daa.. En enda slang på hur många cooltubes du vill. (akta dig bara, luften får inte bli FÖR varm..)

    Jag är rätt osäker än så länge på vad det är för typ av ventil. Några tips på hur jag enklast kollar upp det?

    Jag bor i lägenhet förresten. Men jag tror att jag inte delar ventil med grannarna. Är dock lite osäker på detta också. Så tips på hur jag kollar upp allt sånt på enklaste sätt mottages gärna!

    Mvh