Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen G13 en myt eller ej? Reply To: G13 en myt eller ej?

#362949

reaper
Member

Det är ju helt uppenbart att det finns åtminstone en strain som kallas G13. Det är svårt att säga emot med tanke på att det säljs frön med det namnet, och som Enviousness säger så säljs det regelbundet saker under det namnet i Nordamerika, och det är tydligen bra grejer.

Då blir givetvis frågan: Kan vi lita på att det bara finns EN strain som kallas G13, och att det man får när man köper G13 är samma strain? Förmodligen inte. Det finns nog mer än en smart affärsman som insett att “okej, här sitter jag och har korsat fram en dunderstrain. Jag kan nog komma undan med att kalla det här för G13 och sälja det för riktigt dyra pengar!”

Men låt oss anta att det finns en “riktig” G13-strain. Är den då framtagen av amerikanska myndigheter? Tja, kanske, men jag tvivlar. Jag har svårt att tro på att ett labb som jobbade med det här för 30-40 år sedan (som det står på wikipedia) skulle kunna producera en strain som är bättre än det holländska seedbanks har filat på i många år.

Men hey, bra gräs är bra gräs, oavsett vad man kallar det eller var man hävdar att det kommer ifrån.