#338458

Har nu uppdaterat och hittat fakta till nästan allt, behöver 2 stycken referenser till. Om du har något annat bra jag kan ta upp så posta det, men ta med en källa annars är det inget värt.

Tack för all hjälp!
Jag vet inte var jag ska posta artikeln, får se om den är något att ha först :) Sen kanske jag utvecklar den lite till, men vill inte att det ska bli för långt, kanske kortar isåfall..
happy reading



Cannabis – Från en vanlig människas synsätt.

Jag vill inte på något sätt få dig som läsare att tro att cannabis är helt ofarligt, för det är det inte. Jag vill bara få dig att inse att det finns alternativ till regeringens nolltolerans gentemot alla former utav droger. Ge dig en chans att bilda en egen uppfattning baserad på fakta.

Under de senaste åren har det blivit en del liberalt prat angående cannabis eller hasch och marijuana som det heter i rökbar form. Stödet för nolltolerans blir svagare varje år i den yngre generationen samtidigt som politikerna vill ta hårdare tag mot så kallade missbrukare utav cannabis. Jag väljer att säga missbrukare för i deras ögon finns inga brukare.

Fakta eller myt?
Jag som föddes på 80-talet har i skolåldern fått veta att hasch och heroin är i stort sett samma sak. I verkligheten är heroin betydligt mer skadligare och beroendeframkallande, medan hasch faktiskt är mindre beroendeframkallande än alkohol *1. När politiker eller motståndare till cannabis uttalar sig nämner de i stort sett dessa punkter:

• Haschpsykos
Det är ett tillstånd när en person som rökt hasch fastnar i en psykos. Detta existerar dock inte, det är enbart framtaget för att skrämma folk. Sanningen är att cannabis kan utlösa liggande psykoser, men aldrig skapa dem. 10-20 personer på 100 000 insjuknar varje år i en psykos. Jag tänker inte gå in närmare på psykoser men det finns de som går över snabbt och de som är långvariga. En psykos kan utlösas utav vardagliga saker såsom stress, födsel, chock, fysik påfrestning såsom långvarig sömnbrist, sjukdom eller någon form av drogpåverkan.*2

• Gateway drog
Ett annat argument är att man börjar med tyngre droger, man går in i en spiral som slutar i misär med heroin spruta i armen. Ett missbruk är aldrig bra, dock är ett cannabis missbruk lättare att komma ifrån än t.ex. alkoholmissbruk. Cannabis gör dock inte så man börjar med tyngre droger. Sen finns det alltid fall utanför det normala, det är dessa personer som kommer och pratar på skolor. Det beror på individen inte drogen. *1

• Försämrad inlärningsförmåga
Cannabis påverkar korttids minnet och försvårar därför inlärningsförmågan. Detta sker när individen är påverkad eller vid missbruk, flera dagars rökande t.ex. Om individen slutar röka återgår minnet till det normala. *3

• Knarkpengar
Den som köper cannabis gynnar dem kriminella nätverken, vilket talar för att vi borde legalisera, eller avkriminalisera eftersom nolltolerans inte fungerar. Stater världen över förlorar miljarder med pengar på att hålla cannabis borta, ändå ökar användare och cannabis finns lättillängligt nästan vart som helst. *1

• Alkohol hade också blivit olagligt!
Hade alkohol introducerats på senare år hade detta också blivit olagligt är också ett motargument. Detta är bara ett tecken på att man inte lever i verkligheten när argument som denna dras upp. Cannabis är i många anseenden bättre för hälsan än alkohol, dels för att den inte är ett gift och dels för att den har flera medicinska egenskaper *6.

• Vi behöver inte fler droger
Den stora frågan är om det är värt att lägga så mycket pengar på att stoppa något som alltid funnits, och med stor sannolikhet alltid kommer att finnas. Det finns motståndare till abort, till alkohol, till religioner, men allt mynnar ut i att människan ska få ha en valfrihet. Vi ska alla få rätten att välja åsikt genom riktig fakta och inte skrämselpropaganda.

• Flashbacks
THC är ämnet i cannabis som gör så man blir hög. Det ämnet är fettlösligt och sätter sig i kroppens fett, vilket enligt cannabis motståndare påstår kunna aktiveras och skapa ett rus när du minst anar det. Sanningen är att efter ett rus finns det inte tillräckligt med THC kvar för att man ska kunna bli påverkad på nytt *7.

Hur ser samhället ut?
I Sverige är förtäring utav cannabis illegalt, samt innehav, påverkan och försäljning. I mångas ögon ses detta som en bra sak, då slipper vi massa pårökta idioter, människor som får psykoser och tunga missbrukare. Det är i alla fall de signaler vi får ifrån staten och medierna. I verkligheten kan din bilmekaniker som gör ett jättebra jobb, eller din arbetskamrat eller till och med din chef vara en av dem som röker en joint på helgen istället för att dricka alkohol. Kanske till och med dagisfröken som du lämnar dina ungar till röker en joint ibland. Hur hade du reagerat om du visste om detta?

Vad bör förändras?
I första hand måste regeringen erkänna marijuana som en lätt drog. Nolltolerans kostar samhället otroligt mycket pengar och polisarbete som kan användas på andra håll. Hur länge har du inte fått vänta på en polisutredning utav en stulen bil, cykel eller utredning utav en trafikolycka där fallet var solklart? Om du blir rånad eller misshandlad kan du få vänta upp till 1 timma innan polisen når fram *4. En av orsakerna är resursbrist, en resurs som kan sparas in på att låta cannabis brukare gå fria. Är jag en idiot som tror detta? Tänk själv, ser du hellre att en cannabispåverkad person som inte gör en fluga förnär hamnar bakom galler eller får böta än att polisen hjälper en person i nöd? En cannabisbrukare eller även missbrukare skadar endast sig själv, en frihet de själva valt. Jag tror på en värld där vi har egen vilja och får göra egna val, de som väljer att indirekt eller direkt skada en medmänniska skall straffas. Jag vill dock inte betala rättegångar och polisresurser för att någon valt att berusa sig med cannabis istället för alkohol.

Kriminaliteten
Våra partier har nolltolerans gentemot alla droger, detta betyder att de vill ha ett narkotikafritt samhälle. Är detta ett mål som går att uppnå? Visst vi kan säkert uppnå ett narkotikafritt samhälle på sikt genom att skapa ett fascistiskt samhälle, men vill vi leva utan frihet?

Holland har en modell där cannabis får säljas i så kallade coffeshops. Detta innebär att vem som helst som är över 18 kan köpa hasch eller marijuana och sen gå omkring påverkade i Hollands städer. I Sverige är våra politiker förskräckta över detta, men samtidigt är Hollands dödsfall utav tyngre droger lägre per capita än i Sverige *5. Så i Sverige tjänar de kriminella på droghandeln och i Holland drar staten in pengar genom skatt.

Legalisera!
Jag säger inte att cannabis är ofarligt, men genom legalisering tas kontrollen från kriminella organisationer. Jag tror även att cannabisbruket hade ökat och även missbruket vid en legalisering, så visst hjälper skrämselpropagandan till viss del. Dock är missbruket utav cannabis inte så allvarligt som t.ex. alkoholmissbruk *1. En skillnad vid legalisering mot dagens läge är att en missbrukare hade högst troligt varit mer öppen med sitt bruk och därmed kan nära och kära hjälpa person till att sluta missbruka. Idag blir man osocial och gömmer sig för att slippa hamna i fängelse. En legalisering skulle enligt mig följa den Holländska modellen, som är mer eller mindre väldigt lik Sveriges systembolag utan monopolet. Det viktigaste är att sanningen om cannabis lärs ut i skolor, har man psykiska problem skall man aldrig ta droger. Även i yngre ålder när kroppen utvecklas kan kroppen få bestående skador. Sen sist men inte minst, det kommer alltid finnas missbrukare utav allt. Så skulle medierna vilja skulle de kunna ta en av dem som missbrukar godis och visa hur ditt liv kan sluta i misär om du äter mycket choklad!

Undertecknat
En som frågar varför

Referens:
*1 http://www.parl.gc.ca/common/Committee_SenRecentReps.asp?Language=E&Parl=37&Ses=1
*2 http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=18541
*3 http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15804878&dopt=Abstract
*4 http://www.aftonbladet.se/vss/ungtval/story/0,2789,129149,00.html
*5 http://stats04.emcdda.europa.eu/index.cfm?fuseaction=public.Content&nNodeID=5318&sLanguageISO=EN
*6
*7