klirr's 2:a bubblertråd (70lit)-AK-47

Bilder relaterade till cannabis.

Moderator: Gin

brumbrum
Småodlare

Inlägg av brumbrum » 2009-07-11 15:21:54

Hoppas det blir bra detdär!! Intressant att titta i din tråd iaf, är sugen på att dra igång en bubblare med, sen till hösten när uteodlingen är avslutad.

Håll höjden!
When i get shot with an AK-47, she becomes a White Widow
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-11 16:54:09

sodapop skrev:
Det var en sak jag kom att tänka på: rostar inte gallret när den ligger där i vattnet med ganjan?
eller dem kanske e rostfri eller behandlad på nåt vis eller?

hej sodapop, - det är vanligt hönsnät som är galvaniserat, lätt å forma till å så....det rostar inte i första taget, å så rör det sig bara om 7-9 dar så det håller...

brumbrum skrev:
Hoppas det blir bra detdär!! Intressant att titta i din tråd iaf, är sugen på att dra igång en bubblare med, sen till hösten när uteodlingen är avslutad.

Håll höjden!

jo, det är jäkligt kul med bubblare, för mig är det den mest lättskötta metoden hittills jag provat, (då sen jag odlat i jord några ggr)
och det går ändå att modifiera mycket utöver balja å lock - det finns nästan outtömligt många variationer att välja mellan :mrgreen:
hälsn klirr
Run from the cure..
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-19 19:57:22

Hej ni - 6 blomningsveckor har passerat å nu börjar det hända lite:
Bild
Bild
Bild

..yummy...
Bild
ha de gott folk
hälsn klirr
Run from the cure..
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-07-19 21:33:20

nalta fina buds!!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-07-20 14:05:44

Detta ser mycket vackert ut! vad hoppas du på för skörd? :D
Användarvisningsbild
strainbuzz
Nyfrälst och hög

Inlägg av strainbuzz » 2009-07-20 20:03:10

Fint som snus ;)
Man blir ju rörd och tåraktigt då man ser så fina plantor!
Va' maffiga de ser ut
/SB =)
distorted
Garderobssnille

Inlägg av distorted » 2009-07-21 1:43:19

Sinnesjukt fint!
har du tagit nått tjuvnyp ? :P
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-21 11:57:17

nalta fina buds!!

hehe, meatwad, nalta finare ska dom bli :supersmile:

Detta ser mycket vackert ut! vad hoppas du på för skörd?

tack för de dvnsmith, , och det är alltid lika svårt att träffa rätt med de uppskattningar man gör medans det växer - det är minst 3 veckor
kvar innan skörd så vikten hinner ju öka under den tiden - just nu växer det riktigt aggressivt, och buddarna på AK-47 är som alla säger, riktigt maffiga å tunga..
Men mellan tummen å pekfingret så borde det bli ungefär 500-800g torkat å klart för dessa tre plantor.
Ska man då vattenkurera dem, som jag ev tänkt, så minskar slutvikten ytterligare....

Fint som snus
Man blir ju rörd och tåraktigt då man ser så fina plantor!
Va' maffiga de ser ut
/SB =)

tackar strainbuzz, det är riktigt kul när den kraftiga blomningen sätter igång sådär 2-3 veckor före skörd. Man kan nästan se dag för dag hur grymt fort budsen växer :britesmile: - under den kraftiga växten är det jätteviktigt att alla ingredienser är i balans så käket blir lättsmält för plantorna...tappar man en tillväxtvecka så blir skörden genast mindre.

Sinnesjukt fint!
har du tagit nått tjuvnyp?

Tack distorted,
Nae, inte tjuvat nåt än, men ska testa nu inom ett par dar hur det funkar.
Med de allra minsta budsen då förstås 8)
hälsn klirr
Run from the cure..
DuiDui48
Garderobssnille

Inlägg av DuiDui48 » 2009-07-21 13:25:17

meatwad skrev:nalta fina buds!!

Åh vodda jär dö sparke??

//DuiDui bara undrar :wink:
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-21 18:07:23

hahee, de verkar som de blev mycke lokala förmågor här med ens :ohmygod:
har regnat idag så det blev till att montera ett kolfilter - de skulle man ha gjort för länge sen, det kommer noll lukt ur huset fr.o.m. nu...
köpte detta fläkt-kit http://www.head-nature.com/04265?id=4JwgFvsZ&mv_pc=1010
och skulle montera allt, men för tillfället räckte det att bara skruva dit kolfiltret så nya fläkten får ligga som reserv tills vidare :lol: ....

Bild
hälsn klirr
Run from the cure..
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-07-22 17:46:29

fick mina grejer idag från head nature och fifan, blev ett stort paket.

http://www.head-nature.com/04246?id=Bm35hXKQ&mv_pc=129
köpte det kittet och efter att ha testat snabbt kommit fram till att fläkten låter på tok för mycket! vafan ska man göra åt det då
Användarvisningsbild
Hank_Moody
Ganjaman

Inlägg av Hank_Moody » 2009-07-22 19:09:15

dvnsmith, jag har exakt samma kit. (Trodde jag hade 180m3-kitet men efter en koll på orderhistoriken visar det sig att det var det där jag hade.)

Jag har en mellantransformator 230V > 110V och en reseadapter så att man får ner kontakten i den. Funkar kanon, låter knappt alls. Nu för tiden är luftpumpen mest högljudd :)

Finns en tråd här som ger lite fler alternativ:
https://www.swecan.org/modules.php?name ... ic&t=61914
Think! It is not yet illegal.
sodapop
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av sodapop » 2009-07-22 19:37:00

wow hur det växer! blir ju stum här av å se detta 8O

Galvaniserad alltså, låter nice

Du klirr när du gör locken till dina bubblers å borrar upp hål för nätkrukorna,, oljar du in virket med nån olja då
eller målar du med nån olje baserad färg? för man vill ju inte att fukt kryper in i virket..
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-22 23:45:02

sodapop skrev:
wow hur det växer! blir ju stum här av å se detta
Galvaniserad alltså, låter nice
Du klirr när du gör locken till dina bubblers å borrar upp hål för nätkrukorna,, oljar du in virket med nån olja då
eller målar du med nån olje baserad färg? för man vill ju inte att fukt kryper in i virket..

Jag använder "vattenbaserad panellack" som ska vara vattenavstötande till undersidan av locket:
Är noga med att fylla igen alla porer med lacken, speciellt i borrhålens innerkanter.
Sen efter första lackvarvet, slipa av fibrerna som ställer sig upp här å där.
Sen lackar man ett par varv till om locket är spånskiva - Vattenavstötande plyfa (dyra sorten) behöver inte behandlas, annat än på borrhålens innerkant där håltagaren gått genom.

Sen målar du hålens innerkant lika svart som undersidan av locket och avslutar med att måla ovansidan och ytterkanten på locket med vit utomhusacrylat, det funkar :lol:

dvnsmith skrev:
fläkten låter på tok för mycket! vafan ska man göra åt det då

Vet inte riktigt, men kanske linda ett par varv skumgummi eller gullfiber kring fläktpaketet, det borde dämpa lite... :wink:
Har själv aldrig haft problem med för högt ljud, eftersom mitt odlingsrum är omgärdat av betongväggar som tar bort allt hummande..
Har för mig att jag sett nån tråd som tar upp ämnet, sök så hittar du..
hälsn klirr :mrgreen:
Run from the cure..
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-07-25 20:42:15

Hej ni, 7:e blomningsveckan har gått och buddarna har svällt sen sist...dock gula
krispiga blad - ser lite risaktigt ut, men det är buddarna som är viktiga - plantan
producerar mycke såna halvgula löv i slutet på livscykeln, när den själv förflyttar kvävet högre upp i plantan, har jag det för..

vill också rekommendera såna Jo-Jo:s som syns på bilden, för å få ordning
på blytunga grenar, de funkade över förväntan - lätta å sätta dit å lika lätta
å plocka bort dem, kostade ca 3 kr/st och gör ett toppenjobb för de pengarna
:supersmile:
Bild
Bild
Bild

...på bilden nedan så syns att jag snikat av de små kvistarna på nedre delen av plantan...
Bild
...det ska torka så man får prova ta en pipa så fort som möjligt.... :dead:
hälsn klirr
Run from the cure..
distorted
Garderobssnille

Inlägg av distorted » 2009-07-25 22:24:40

:clap:
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-01 15:12:55

hehe, såja.....
De tunga AK-47 buddarna ska skördas i dagarna, sen väntar en vattenkurering osv, och jag återkommer längre fram med bilder på det.
Så här ser det ut idag;

Bild
Bild

...de fetaste buds som hittills producerats nere i källaren... :lol:
Bild
Bild

på locket är det ganska rent å snyggt, lite fnösebladrester men inga skadedjur eller ohyra
överhuvudtaget nånstans i rummet, inte ens en blomfluga,hehe...vilket är
ett skönt plus när man väljer att odla fram såna här delikata buds med en bubbler... :britesmile:

Bild

Vi hörs
hälsn klirr
Run from the cure..
Användarvisningsbild
Hank_Moody
Ganjaman

Inlägg av Hank_Moody » 2009-08-01 15:33:56

Yikes! 8O

Nu har du så det räcker ett tag!
sodapop
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av sodapop » 2009-08-01 15:56:50

Ser riktigt tunga buds ut det där mäster, men hur gick det med vattenkureringen med dieselrydarna?
ivwe
Småodlare

Inlägg av ivwe » 2009-08-02 15:21:54

Ser fint ut! Lycka till med skörden!
Användarvisningsbild
Joar
Småodlare

Inlägg av Joar » 2009-08-02 16:25:52

Mycket vackert!!

Dina trådar är alltid intressanta och lärorika att läsa. Det är beundransvärt att lägga ner möda på att dela glädjen över dina odlingar med alla på Swecan. Hoppas du får en bra skörd och jag kommer att kopiera ditt bubblar koncept när det blir dags för mig att bygga en bubblare.

Mv h
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-03 20:06:55

Hank_Moody skrev:
Yikes Nu har du så det räcker ett tag!

joda ett tag, men nu blir det lugnt med en liten snabbtorkad å så :dead: ....medans vattenkureringen sker :dead: ...sen så får man se hur mycket det blir kvar, det lättar ju betydligt mer än kurering i glasburk, så..

sodapop skrev:
Ser riktigt tunga buds ut det där mäster, men hur gick det med vattenkureringen med dieselrydarna

Det gick bra sodapop, och jag gillade resultatet, men som sagt, det lättade uppskattningsvis 20-30% EDIT:jämfört med traditionella glasburksmetoden.... men det blev härligt röka av det. (Det är förresten slut nu) Mycket vattenhantering blir det ju dock.

ivwe skrev:
Ser fint ut! Lycka till med skörden!

Tack ivwe!!
:supersmile:

joar skrev:
Mycket vackert!! Dina trådar är alltid intressanta och lärorika att läsa. Det är beundransvärt att lägga ner möda på att dela glädjen över dina odlingar med alla på Swecan. Hoppas du får en bra skörd och jag kommer att kopiera ditt bubblar koncept när det blir dags för mig att bygga en bubblare.

Hyggligt sagt av dig, joar :love: ...och det är bara kopiera hur mycke du vill, he,he

Det börjar nalkas slutet på denna tråd...så här såg det ut igår;
Bild
Bild
Bild

...ca 28 liter friserad bud i tunnan...
Bild

...sen trycka ihop det lite och ner i vattnet...
Bild

återkommer med viktrapporten på ca 10-14 dar...
ha det bra,members
hälsn klirr
:mrgreen:
Senast redigerad av 1 klirr, redigerad totalt 2009 gånger.
Run from the cure..
Användarvisningsbild
Buddah
Småodlare

Inlägg av Buddah » 2009-08-03 21:00:14

Smaskens till sista smasken!!!
[b]Don't do the crime if you can't do the time[/b]
Användarvisningsbild
cthullu
Ganjaman

Inlägg av cthullu » 2009-08-03 21:27:26

helt galet stora buds ju - grymt imponerande :)

Gammaldags som jag är associerar jag stor tät bud och väta direkt med mögel så skrek nästan högt av instinktiv skräck när jag såg bilden hur de gick ner i hinken :lol: :lol:

Började läsa, vattenkurering, har jag helt missat. måste läsa på, verkar ju skitsmidigt.
shubbe
Garderobssnille

Inlägg av shubbe » 2009-08-05 11:36:02

Som du vet Klirr är jag inte så aktiv längre pga händelserna, men denna tråden har jag följt i tystnaden och jag måste säga, jösses! 8O

Du har lyckats.. IGEN! :wink:

Mvh , Shubb.
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-05 12:08:15

Smaskens till sista smasken!!!

hehe jo Buddah, :lol: och det var riktigt bra röka, de småbuddar jag hunnit testa hittills..

cthullu skrev:
helt galet stora buds ju - grymt imponerande Gammaldags som jag är associerar jag stor tät bud och väta direkt med mögel så skrek nästan högt av instinktiv skräck när jag såg bilden hur de gick ner i hinken
Började läsa, vattenkurering, har jag helt missat. måste läsa på, verkar ju skitsmidigt.

Tack cthullu, :supersmile: det tar emot att dränka budsen i vatten, visst, men bara man handskas försiktigt med ihällningen och håller lagom temp -
inte för kallt så trichomerna "fryser" och lossnar, och inte för varmt så bra-att-ha-kvar-ämnena dunstar bort - enligt vad jag läst.
De Diselryders jag vattenkurerade för några veckor sen, hade kunnat få vara ytterligare ett par dar, det fanns en liten
bismak/lukt kvar efter 7 dygn, - jag såg också nån annan swecanare som skrivit och rekommenderat att ca 10 dar eller nåt sånt var bättre.
Tilläggas kan, att jag INTE flushat å kört med rent vatten alls, den sista veckan som man brukar göra.
Den åtgärden faller ju liksom bort då man istället kan vattenkurera några dar extra...

shubbe skrev:
Som du vet Klirr är jag inte så aktiv längre pga händelserna, men denna tråden har jag följt i tystnaden och jag måste säga, jösses! Du har lyckats.. IGEN!

Tack shubbe, :supersmile: de här AK-47:orna är väldigt lättodlade och ger otroligt stora buds om man ställer det mot den lilla arbetsinsatsen.

Så här grumligt är vattnet när det är inne på tredje dygnet:
Bild
Tempen försöker jag hålla på 19-20 grader, tror det är ganska lagom.
Jag stuvade om budsen till hinkar istället, då den stora kaggen blev för otymplig att handskas med.
Ska nu idag byta kran å fixa till vatten och avlopp i pannrummet så vattenkureringshandhavandet förenklas.
Jag gillar Gardena snabbkopplingar också, så det blir mycke sånt, hehe
Pannrumstofflorna på bilden är nyss renoverade, efter 18 års tjänst :britesmile: - silvertejp är fortfarande magiskt...
hälsn klirr
Run from the cure..
Användarvisningsbild
Tumstock
Garderobssnille

Inlägg av Tumstock » 2009-08-06 0:04:09

Allt ser fan galet bra ut :)
När man kan krama topparna som om det vore mänskobarn så får man vara lite mer än bara nöjd! :lol:

Men hur är det med vattenkurering?
Ökar det potensen på gräset också?

Creds till dig Klirr!!!

Mvh Tumstock
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-08 14:31:19

Allt ser fan galet bra ut
När man kan krama topparna som om det vore mänskobarn så får man vara lite mer än bara nöjd!
Men hur är det med vattenkurering?
Ökar det potensen på gräset också?
Creds till dig Klirr!!!
Mvh Tumstock

Hehe, tack för de Tumstock, :britesmile: det enda jag gjort är odlat dem, AK-47:orna verkar
ha stora buds inbyggt i sig, och de var extremt lättodlade och kapades efter 8 veckors
blomning i 12/12. För otåliga nybörjare borde AK-47:ornas korta växtcykel vara perfekt som förstaodling...

Vattenkurering är bra om man (som jag) är ute efter att få gräset så rent som möjligt ifrån slaggrester.
Det här är bara 2:a gången jag prövar metoden och det finns plats för många förbättringar
Hade väl tänkt baka lite grejer av det, och då vill jag att det är så potent som möjligt.

Smak o lukt försvinner nästan helt då man röker det, och det kan ju diskuteras om det är så bra...
- jag vet inte än riktigt hur jag ska ställa mig till det, är lite osäker....

Däremot så gillar jag att man slipper hantera gräset när det väl är på plats i hinken, man håller ju fast allt när man häller ut vattnet
och den enda gång man måste handskas med budsen, är när man slutligen ska torka dem definitivt.
När man kurerar i burk så ska de ju ut å in ett otal gånger innan det är klart.
Med den här luftfuktigheten (rötan) så torkar det inte ens i pannrummet denna tid,
så jag kommer att investera i en portabel luftavfuktare och pröva bygga in både den och de sjöblöta budsen i nån
stor kartong eller liknande, tänkte ta några bilder på det framöver.

Enligt vad jag förstår så ökar inte potensen, utan den bibehålls därför att syre - som bryter ned thc - inte kommer åt
trichomerna när de ligger skyddade i vattnet.
Gräset blir alltså inte "starkare" än det från början är, när vattenkureringen startar,
men genom att mer slagg försvinner vid vattenkurering än vid burkkurering,
så blir nettot 20-30% mindre men mer "ren" och koncentrerad kvalite och då upplever man
att det är starkare för att det behövs en mindre mängd för att få sin dagliga high.

Man burkkurerar för att få bakterierna - med hjälp av den instängda fukten - att käka upp det slagg
å de kemikalier som verkar på ett kärvande sätt för halsen;
Med burkkurering så försvinner en del potens för att syret + bakterier bryter ned thc.
Det finns också kvar betydligt mer slaggprodukter i budsen efter en burkkurering.
I vattenkurering så bibehålls potensen under de 7-10 dagarna de ligger i vatten.
Det blir också mycket renare.
Det vattenkurerade gräset torkar betydligt fortare än man tror, efter dessa 7-10 dagar, - rimligtvis borde det
bero på att cellerna blivit "renare" och mer transparenta och därför släpper ifrån sig det rena vattnet
betydligt lättare är slaggbundet vatten.

Jag fortsätter ju att samla fakta om vattenkurering, och medans så blir det till att förbättra med
en simpel slangningsanordning för å slippa bära så mycket hinkar, man måste tänka på hälsan, hehe :dead:

ha det gott
hälsn klirr
Run from the cure..
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-15 21:12:09

hej members, vattnet ser lite bättre ut på dag 7...
Bild

Nedan: slangar ur ”skitvattnet” med gröna slangen och slangar tillbaks rent rumstempererat vatten..
Bild
Bild
Bild
Bild

Från 12 aug:
Har nu vattenkurerat i 10 dygn, och det blev helt perfekt, 7 dygn känns lite för lite.
Köpte en liten nätt luftavfuktare och provtorkade tills det kändes bra. Det tog 18 timmar att torka fram 18g
torr bud, efter diverse vändande och justerande av ölkartor och div...

Bild
Bild

Så här halvstängt funkar det ypperligt, det får inte gå för fort...
Det blåser omkring ca 25-35 grader varm torrluft inuti kartongen, därför måste man ha lite ventilation...

Bild

Från 15 aug:
Hälften har torkat....

Bild

Modifierade ölkartorna med ett insektsnät för framtida torkning å satte lite trälim för styvhetens skull...
Bild

...det tog ca 30 timmar denna första gång att torka ut budsen med luftavfuktaren. Jäkla smooth gick det.
Fick tömma ca 4 liter avfuktat vatten under den tiden och det gav ca 320 g totalt,
varav 240g ryms i dessa två burkar

Bild

Run from the cure..
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-08-15 21:29:16

Satan så jäkla fint. Snyggt jobbat :D
ivwe
Småodlare

Inlägg av ivwe » 2009-08-17 0:20:40

En liten fråga bara..

Är det inte alldeles för snabbt att torka på bara ett dygn? Blir det verkligen en bra doft på gräset? Var ända gång jag försökte mig på att snabb torka, antingen med kall eller varm luft, så slutade det bara med att gräset luktade hö.. klorofyll och smakade inte alls speciellt bra. Eller gör vattenkureringen att det fungerar att torka det lite snabbare?

Har du tillgång till någon länk om vattenkurering?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-08-17 5:47:27

Gratulerar till en svin härlig skörd!
Har varit kul att följa tråden, tack för alla tips.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-08-17 9:39:52

Är det inte alldeles för snabbt att torka på bara ett dygn? Blir det verkligen en bra doft på gräset? Var ända gång jag försökte mig på att snabb torka, antingen med kall eller varm luft, så slutade det bara med att gräset luktade hö.. klorofyll och smakade inte alls speciellt bra. Eller gör vattenkureringen att det fungerar att torka det lite snabbare?

Vid kureringen har han ju redan avlägsnat klorofyll och salter ur plantan.
Tänk på att doppa en vanlig kurerad bud i vatten och sedan torka den - detta är samma sak. De illasmakande ämnena är redan utdrivna ur plantan. Så torkningstid är ovesäntlig för smak.
Det är snarare fördelaktigt att snabbtorka vid vattenkurering, mindre chans för mögel...

Nu till det viktiga! Skitbra jobbat, Klirr!
Dina trådar är trevliga och informativa ända från början till slut!
Plus att du alltid bemöter andra användare med ett trevligt och fint sätt :)
Sen är jag också lite svag för din humor :D

10/10 ganjablad till dig!

Btw, du har inte försökt dig på fermentering ännu? Minns att du diskuterade det förut, skulle vara guld värt om du kunde förklara/visa bilder mer om det.

Återigen, tack för att du delade med dig!

:hemp:
Användarvisningsbild
Hank_Moody
Ganjaman

Inlägg av Hank_Moody » 2009-08-17 10:18:31

Jag stämmer in i kören med Hjulben här ovan. Fint jobbat kompis! :D
Softz
Nyfrälst och hög

Inlägg av Softz » 2009-08-17 12:58:21

Helt underbar tråd Klirr ! ;O
Surt att tråden är strax slut. Men kom gärna med nya odlingar.
Hare ! :D
Användarvisningsbild
Joar
Småodlare

Inlägg av Joar » 2009-08-17 18:43:03

Klirr borde få sin status ändrad till= Hydroguru. Ser fram emot nästa tråd fast har svårt att se hur den skulle kunna bli lika lärorik som de tidigare, men Klirr har förvånat förut så......
Användarvisningsbild
Hank_Moody
Ganjaman

Inlägg av Hank_Moody » 2009-08-17 19:24:54

Bubbelgubbe tycker jag skulle vara en klädsam titel. :D
DreamEvil
Småodlare

Inlägg av DreamEvil » 2009-08-17 21:04:28

Klirr hittade en ny luftpump till dig.

En Gast HP60-501 luftpump.

Borde räcka till dig ca 2888Liter/min.

http://www.blocket.se/vi/22229013.htm

Mer info: http://www.gastmfg.com/linear.html
Mvh DreamEvil
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-22 10:51:47

Satan så jäkla fint. Snyggt jobbat

Tack sensi_helsingborg, det var lite upp å ner i början på tråden då
det schabblades med cocosen, å flera plantor höll på att dö.'
Av dessa tre AK-47:or som skördades, så var de 2 "cocosplantorna"
betydligt mindre än den stora plantan som planterats i rockwoolkub, och därmed haft en problemfri uppväxt.
Man ser så viktigt det är att man ger dem rätt mängd käk och att de är i balans ifrån början då de gror,
och ända tills de ska skördas. Ett par vattenmissar, feltolkning av näringsdiagram som leder till övergödningar
eller obalanser på ph-värdet, vilket gör att plantorna måste "repa sig" någon dag/vecka, leder alltid till en mindre skörd.

Är det inte alldeles för snabbt att torka på bara ett dygn? Blir det verkligen en bra doft på gräset? Var ända gång jag
försökte mig på att snabb torka, antingen med kall eller varm luft, så slutade det bara med att gräset luktade hö.. klorofyll och
smakade inte alls speciellt bra. Eller gör vattenkureringen att det fungerar att torka det lite snabbare?
Har du tillgång till någon länk om vattenkurering?

Hej ivwe, jo det kan ju alltid diskuteras hur fort det ska gå att torka, jag resonerar som så att det
bästa handhavandet är att inte handhava budsen för mycket.
Med vattenkurering så exponeras de bara för luft den tiden som de torkas av luftavfuktaren, iofs i en
blåsig 25-40 gradig miljö vilket betyder att jag har uppnått 40 grader varmt i början av torkningen när budsen är som blötast,
men sen efterhand som de torkar, går luftavfuktaren ner på en lägre lugnare och "kallare" arbetsnivå och jobbar vidare
i intervaller. I en sådan 5 minuters torkintervall når värmen som mest upp till 25 grader värmepeak.
Det torkar också väldigt fort när allt vatten som ska tas om hand är befriat från bindande smuts/kemikalier, vilket gör att
det blir flyktigare och avdunstar lättare och därmed går fortare genom hela torkningen.
Risken för mögelbildning försvinner helt, även om man torkar under självaste rötmånaden (vilket jag just gjort)
och det är stort...
När budsen ligger väldigt packade i hinkarna, så blir det en kompakt och bra känsla när man håller
en färdigtorkad bud i handen, och de tar betydligt mindre plats i förvaringsburkarna = liten mängd fast mycket vikt.
Ang lukten så försvinner ju nästan all majadoft när man vattenkurerar och det ska väl påminna mest som vanligt unket hö
när allt är klart. En del gillar inte det. För mig spelar det en mindre roll, det viktigaste argumentet för mig är att det inte går
att få renare röka med lika enkel metod. Men det behövs hellre kureras 10 dagar än 7 dagar, för vattnet luktar fortfarande illa då
1 vecka har gått...
Sen luktar det ju mycket mindre i huset medans vattenkureringen sker, än om man skulle kört burkmetoden,
Man kan säga att man slangar ned lukten i avloppet....
Hanteringen av budsen vad gäller vattenkurering vs burkkurering är solklart obefintlig i vattenkurering, medan
burkkureringen kräver ett stort antal "ut-å-in" innan det börjar bli klart att röka. De utsätts för syre/luft i minst
7-14 dgr och potensen minskar under den tiden.
Också vetskapen om att man kan få bort så mycket slagg som möjligt och samtidigt behålla all potens, känns bra.
Den större viktminskningen på budsen som uppstår då, är s.a.s. motiverad, men absolut inget för den som tänkt sälja skörden.
Jag har väl ingen direkt länk till nåt om vattenkurering, men har läst mycket på utländska forum och swecan, vilket gett en ungefärlig
bild av hur det ska gå till.

Gratulerar till en svin härlig skörd!
Har varit kul att följa tråden, tack för alla tips.

tack för de enema420, jag hoppas du kommer att använda dig av dem...

Skitbra jobbat, Klirr! Dina trådar är trevliga och informativa ända från början till slut! Plus att du alltid bemöter andra användare med ett trevligt och fint sätt.
Sen är jag också lite svag för din humor. 10/10 ganjablad till dig!
Btw, du har inte försökt dig på fermentering ännu? Minns att du diskuterade det förut, skulle vara guld värt om du kunde förklara/visa bilder mer om det.

hej Hjulben, å tack för de orden,hehe
Jo, började djupdyka i fermenteringsmetoden, men övergav den direkt.
Fermenteringsprocessen innebär att man kurerar i burkar som vanligt men man kör lite högre värme..
Det försvinner mest potens med denna metod, så jag brydde mig inte om att ens testa den.

Jag stämmer in i kören med Hjulben här ovan. Fint jobbat kompis!
Bubbelgubbe tycker jag skulle vara en klädsam titel.

hahahe, tack hanky, vi får göra om fisketuren, vi hade extrem otur med vattenståndet, nu
när det stigit får dom fisk däruppe så det räcker, brorsan har dragit hur mycket som helst, hehe typiskt
Vare ditt paraply som ramla fram under sätet häromdagen?

Helt underbar tråd Klirr ! ;O
Surt att tråden är strax slut. Men kom gärna med nya odlingar. Hare !

Tack Softz, snällt sagt... det blir en sista tråd med Thai Stick Sativa å Kali Mist på nån vecka till
när jag bestämt i vilket forum jag ska sätta den - den ska nämligen skrivas på engelska
jag fick TSS-fröna gratis av Gypsy Nirvana för att publicera en bildtråd av hans Landrace-strain
från Thailand. Den tråden är redan påbörjad (18 juli) och ligger färdig att klistras in i lämpligt forum.

Klirr borde få sin status ändrad till= Hydroguru. Ser fram emot nästa tråd fast har svårt att se hur den skulle kunna
bli lika lärorik som de tidigare, men Klirr har förvånat förut så......

haha tack Joar, för de positiva orden, som sagt blir det en sista tråd med Thai Stick Sativa å Kali Mist
Kalin ska blomma 10+ veckor, och ThaiStickSativan ska blomma 14+ ......- nu efter 5 passerade blomningsveckor
och ca 50 cm höjd, så har en av TSS:arna fortfarande inte visat kön, så de är ganska speciella...

Klirr hittade en ny luftpump till dig. En Gast HP60-501 luftpump. Borde räcka till dig ca 2888Liter/min.

Achs mann, den var såld redan så jag hann inte se nån bild på den...den verkar dock vara lika stor som en vanlig kompressor, hehe....
Den jag har nu Rena 301, funkar hur bra som helst, det var ett bra köp...
ha de bra
Run from the cure..
Användarvisningsbild
Hank_Moody
Ganjaman

Inlägg av Hank_Moody » 2009-08-22 12:30:19

klirr skrev:hahahe, tack hanky, vi får göra om fisketuren, vi hade extrem otur med vattenståndet, nu
när det stigit får dom fisk däruppe så det räcker, brorsan har dragit hur mycket som helst, hehe typiskt
Vare ditt paraply som ramla fram under sätet häromdagen?

Det är dåligt med ekonomin för tillfället men jag måste upp igen, så är det bara. Otroliga miljöer. Då tar jag nog med en god vän också som både gillar fisket och "det andra" 8)
Paraplyet är inte mitt tror jag, men om du hittar en lila plastgrinder någonstans så vet du ju vem den tillhör :lol: *klantigt*
klirr
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av klirr » 2009-08-22 12:56:25

haha, plastgrindern ligger nog kvar mellan några stenar däruppe,...nåja vi kanske hittar den nästa sommar :supersmile:
Vi tänker åka upp en gång till innan senhösten, för då på de mörka kvällarna när öringen går in emot land, blir fisket
med den lilla Rapala-wobblern ypperligt när man lyckas landa en öring i pannlampans sken. Nice!
Run from the cure..
Användarvisningsbild
strainbuzz
Nyfrälst och hög

Inlägg av strainbuzz » 2009-08-27 20:28:40

Hela din tråd har varit spännande och inspirerande att följa! och Slutprodukten är ju minst sagt brilliant! Fina feta gelé-buds, vattnas som en påse Gott och Blandad i munnen och ögonen stirrar som korpen efter majja :P Ja eller något sånt!
Hur som haver du har gjort ett bra jobb!!
=)
Bubbla på och röjk så gott :)
/SB - Att vara organisk är som att leva fritt med tankar från det naturliga
shubbe
Garderobssnille

Inlägg av shubbe » 2009-08-28 6:48:03

Ser väldigt bra ut Klirran, och du har en bra smak för öl må jag säga :wink:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2009-08-28 9:45:46

Mmmums :munchies: Det ser riktigt smarrigt ut klirr..;)

Funderar starkt på ett eget bubbel bugge till framtiden..
Det verkar ju betydligt smidigare/billigare och mer lättskött och pålitligt mot andra hydro-system.
Det syns verkligen att du kan det där med bubbel konst.. :hemp:
Ha det fint man..
Vexed
Småodlare

Inlägg av Vexed » 2009-09-09 16:15:18

Ruskigt fin tråd och skörd mannen! Ordning och reda som vanligt. Man blir bra sugen på att dra igång igen när man ser dina damer (vilket jag också kommer att göra :)).
Oscarbro
Nyfrälst och hög

Re:

Inlägg av Oscarbro » 2018-11-26 7:02:55

klirr skrev:
2009-05-28 18:58:01
Tack för de, DreamEvil, det var inte lite reservdelar du, hehe :lol:

Var i skapartagen idag, och det blev en lättskött vinsch med hjälp av 3 EasyRolls och lite rep, 1 st karbinhake, järntråd å säkringssprint å eltejp...

Bild

...högsta läget..
Bild

det ser riktigt fint ut, och det här kommer å spara en massa jobb, man
skulle gjort detta för länge sen...

ag handlar enbart från autoteilemann/mister-auto sedan några år tillbaks till min Audi.
Snabb och billig frakt (ca 12-13 eur oavsett mängd) direkt till dörren
Kan tillägga att jag köpt både stora dunkar motorolja och tunga bromsskivor.

Mister-auto har också bra priser, hört lite blandat om dem fast själv har jag inte råkat ut för något strul. Beställde nyligen kamremskit där, 2700:- på meca, 800:- på https://dack.bildelaronline24.se/ . Samma artikelnummer från leverantören.
Skriv svar