Svenskt namn för joint?
Forum rules
Svenskt namn för joint?
Seriöst, finns det något Svenskt, enhetligt namn för det vi normalt använder den engelska termen joint eller slangen jolle för? - Gås, spliff eller en skola?
Finns det inte något ord, som skulle kunna passa i svenska akademiens ordlista, och som författare kan använda för att utrycka sig mer svenskt och inte så slarvigt i och med den dystra slöjan som ligger över ord som Joint och blunt.
Fred förrästen
Finns det inte något ord, som skulle kunna passa i svenska akademiens ordlista, och som författare kan använda för att utrycka sig mer svenskt och inte så slarvigt i och med den dystra slöjan som ligger över ord som Joint och blunt.
Fred förrästen
-
- Garderobssnille
- Location: Pleiadians! [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Marijuanacigarett
Och det fattar ju till och med jag att "marijuanacigarett" inte stämmer överens med det svenska språket. Om det fanns ett klokt svenskt ord kanske folk inte hade behövt vara så rädda för det, plötsligt kan folk säga i filmer, skriva i böcker eller tala om i radio, hur någon röker en, ja......? Istället för de engelska termerna.
- PinkHaze
- Ganjaman
- Location: Sk [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Spelar ingen roll vilken term man använder, för mig är joint tex inte en speciellt farlig term. Färgas ju av ens egen uppfattning. Om det kommer ett nytt svenskt ord så kommer ändå människor att koppla det till vad det handlar om.
Inget fel på marijuanacigarett - det är ju precis vad det är. cannabis-pinne, knark-korv ;D
vi kan hitta på ett snällt ord men betydelsen är ju densamma... mysis, gosis eller kanske lugnis?
-ph
Inget fel på marijuanacigarett - det är ju precis vad det är. cannabis-pinne, knark-korv ;D
vi kan hitta på ett snällt ord men betydelsen är ju densamma... mysis, gosis eller kanske lugnis?
-ph
- Lebowski
- Gräsfläckar på knäna
- Location: Dresden [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Vad är det för fel med att kalla joint för joint? Det går dessutom lätt att böja i svenskan och de flesta kallar väl just joint för joint? Inlån blir ju svenska när de används i svenskan...
En joint - Flera jointar
Obest. sing. joint
Obest pl. jointar
Best. sing. jointen
Best. pl. jointarna
Trots min ovanstående eminenta argumentation för ordet joint så har jag faktiskt ett förslag också; "Cannarett", alltså en cannabiscigarett
En joint - Flera jointar
Obest. sing. joint
Obest pl. jointar
Best. sing. jointen
Best. pl. jointarna
Trots min ovanstående eminenta argumentation för ordet joint så har jag faktiskt ett förslag också; "Cannarett", alltså en cannabiscigarett

[ Overgrow the government! ]
cannarett
Blodclot och lowboskis förslag är minst sagt genialiska! Dom hajjar vad jag menar. jag talar inte om vad man har för gemene slang i kretsarna man hänger, jag talar om ett ord som politiker skulle kunna använda i ett tal till nationen, och då kan dom inte använda slang eller engelska ord, varför då? För att det är främmande ord, och främmande ord skrämmer. Visserligen lånar vi ju många ord, men jag måste faktiskt hylla cannarett! Så satans fyndigt!
Man använder ju olika språk i olika sammanhang, och i lite finare sammanhang skall jag hedanefter använda cannarett, men visst är det tragiskt att cannarett markeras med röd underlinje i Word.
Word up för cannarett!
Man använder ju olika språk i olika sammanhang, och i lite finare sammanhang skall jag hedanefter använda cannarett, men visst är det tragiskt att cannarett markeras med röd underlinje i Word.
Word up för cannarett!
- Powerpuffgirl
- Kifferin
- Location: Rymden [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
- Powerpuffgirl
- Kifferin
- Location: Rymden [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
- Powerpuffgirl
- Kifferin
- Entheogenix
- Nyfiken Grön
- Joined: 2007-05-19 15:03:25 [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Jag tycker cannarett var alldeles ett alldeles ypperligt uttryck. Låter precis tillräckligt torrt för att en politiker skulle våga använda sig av det. SAOL nästa!
Annars tycker jag det är lite konstigt att ingen nämnt Hövding. Det kanske inte är nationellt vedertaget?
// Entheogenix
Annars tycker jag det är lite konstigt att ingen nämnt Hövding. Det kanske inte är nationellt vedertaget?
// Entheogenix
Learning by Living
-
- Småodlare
- Location: varande [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
- General Knas
- Garderobssnille
- Location: Sverige [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
Return to “Musik, film och livsstil”