• enzi

    Member
    2014-03-13 at 18:42

    Har testat flera olika varianter, men har aldrig upplevt att det hela skulle “gå tillbaka” av att plantan blir äldre eller att det skulle vara något instabilt över det. Däremot kan man få lite små svaga tendenser till webbed leaves i plantor som bara har en av de två recessiva generna, som tenderar komma på andra eller tredje bladparet, för att sen försvinna när plantan blir större. Det är inget särskilt knepigt just med webbed leaves. Folk är väl bara klantiga eller nått. :)

    I grund och botten handlar det bara om att odla tillräckligt många plantor så lovar jag dig att du hittar åtminstone några som har webbed leaves, från generation F2 och frammåt. I F1 får du inga individer med webbed leaves, annat än möjligen någon svag tendens till detta på några enstaka löv, som jag skrev ovan.

    …men man får väl komma ihåg att det alltid krävs fler plantor att välja från när man ska göra urval på basis av mer än en egenskap. Antar att snubben behövde ett gäng generationer på sig att få fram en planta som var både webbed leaves, stabilt auto OCH allmänt bra. Sen beror det lite på hur finlirig man vill vara också. Olika plantor har ju generellt olika breda/långa blad och lite olika bladform, och ibland kan vissa sådana egenskaper ihop med webbed leaves resultera i löv som liksom blir lite skrynkliga pga att flikarna på lövet sitter ihop, fast att de kanske är lite för breda t.ex. Att bara isolera själva egenskapen med webbed leaves är dock inget svårt, som sagt.

    Å andra sidan kan ju gener interagera med varandra på lite olika sätt ibland. Kanske hade han otur och försökte korsa sin duckfoot med någon strain som råkade ha någon gen som på något vis försvårade det hela. Det vet jag ju inte. Men det är inget jag råkat ut för.