Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling billig varvtalsregulator?

  • Creator
    Discussion
  • #46530

    reaper
    Participant

    jag har en jätteenkel fråga. jag tycker att det låter väldigt dyrt att gå till clas ohlson och köpa en varvtalsregulator för 400kr. finns det något billigare alternativ?

  • Author
    Replies
  • #501769

    En dimmer fungerar rent praktiskt. Men det finns en risk att livslängden på fläkten förkortas marginellt. Om det inte är ett krav på att kunna reglera fläkten men att du ändå vill få ner varvtalet så kan du med fördel sätta en 110V Transformator mellan vägguttag och fläkt och därmed halvera fläktens hastighet. (149 kr på clas ohlson, “mellantransformator”)

    Men den största fördelen med transformator, jämnfört med vartalsregulator (Tyristor) och Dimmer är att det uppstår inga som hellst missljud vilket det gör med vartalsreg och dimmer.

    Lycka till!

  • #501770

    reaper
    Member

    tack för hjälpen. jag har tidigare provat med dimmrar från ikea på mina 230v fläktar men är inte helt nöjd med ljudet och möjligheten att ställa in. problemet med en transformator är ju att man inte kan ställa varvtalet alls.

    men säg att man använder transformatorn till 110v. om ljudnivån på fläkten innan var ca 43db, kommer då ljudnivån att minska till hälften eller mer om jag sätter dit trasformatorn. jag skulle gissa på att varvtalet och därmed luftflödet minskar till hälften och att ljudnivån borde gå ner till under hälften. men jag har haft fle förr…stämmer mina antaganden?

  • #501771

    @student wrote:

    tack för hjälpen. jag har tidigare provat med dimmrar från ikea på mina 230v fläktar men är inte helt nöjd med ljudet och möjligheten att ställa in. problemet med en transformator är ju att man inte kan ställa varvtalet alls.

    men säg att man använder transformatorn till 110v. om ljudnivån på fläkten innan var ca 43db, kommer då ljudnivån att minska till hälften eller mer om jag sätter dit trasformatorn. jag skulle gissa på att varvtalet och därmed luftflödet minskar till hälften och att ljudnivån borde gå ner till under hälften. men jag har haft fle förr…stämmer mina antaganden?

    Fläktar och ljud är väldigt svårt att förutsäga. Att ljudnivån skulle halveras för att man halverar spänningen är inte rätt sätt att räkna på. Men den kommer bli tystare under samma varvtal jämnfört med en dimmer/tyristorbaserad vartalsreg, det är en sak som är säker iaf då inga missljud uppkommer pga “hack” i sinuskurvan.

    Med transformator kan du visst bestämma, men problemet ligger i att veta vilken transformator som tillfredställer just dina behov. En dyrare historia är en sk “5 stegs trafo” där du med ett vred kan välja mellan:

    80, 110, 160, 200, 230 V (olika spänningslägen beroende på tillverkare)

    http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=257&category_id=0c0729f68a70f45939d9b585fde7522d

    Den ger dig fler möjligheter i samma produkt, och du eliminerar alla missljud! Annars får du leta efter billigare trafos med en viss ut-spänning!

    Lycka till!

  • #501772

    reaper
    Member

    @greensymphony wrote:

    @student wrote:

    tack för hjälpen. jag har tidigare provat med dimmrar från ikea på mina 230v fläktar men är inte helt nöjd med ljudet och möjligheten att ställa in. problemet med en transformator är ju att man inte kan ställa varvtalet alls.

    men säg att man använder transformatorn till 110v. om ljudnivån på fläkten innan var ca 43db, kommer då ljudnivån att minska till hälften eller mer om jag sätter dit trasformatorn. jag skulle gissa på att varvtalet och därmed luftflödet minskar till hälften och att ljudnivån borde gå ner till under hälften. men jag har haft fle förr…stämmer mina antaganden?

    Fläktar och ljud är väldigt svårt att förutsäga. Att ljudnivån skulle halveras för att man halverar spänningen är inte rätt sätt att räkna på. Men den kommer bli tystare under samma varvtal jämnfört med en dimmer/tyristorbaserad vartalsreg, det är en sak som är säker iaf då inga missljud uppkommer pga “hack” i sinuskurvan.

    Med transformator kan du visst bestämma, men problemet ligger i att veta vilken transformator som tillfredställer just dina behov. En dyrare historia är en sk “5 stegs trafo” där du med ett vred kan välja mellan:

    80, 110, 160, 200, 230 V (olika spänningslägen beroende på tillverkare)

    http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=257&category_id=0c0729f68a70f45939d9b585fde7522d

    Den ger dig fler möjligheter i samma produkt, och du eliminerar alla missljud! Annars får du leta efter billigare trafos med en viss ut-spänning!

    Lycka till!

    tack för din hjälp, nu har jag blitt lite klokare. får hålla mig till min billiga ikea dimmers som jag köpt för 49kr/st. inte det bästa men jag tror att det ska fungera. om inte så har jag lite tips på andra saker som jag kan prova nu.

    mvh en student som är vetgirig…

  • #501773

    Jag köpte en 50-kroners dimmer på jula till min tornfläkt i gaderoben.
    Fläkten la av nån gång på natten samma dygn när jag var ute och festade.
    Var verkligen inte roligt alls, bränd i toppen och alla blad var totalsäckade
    Så jag har investerat i en regulator nu.

Log in to reply.