Diabetes & Röka på

Cannabis medicinska och psykologiska egenskaper. Positiva som negativa.

Moderators: friggs, Josef_K

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Diabetes & Röka på

Postby reaper » 2003-03-11 15:17:56

Som dom flesta känner till blir allt värre när man har diabetes. men man kan äta godis o supa ifall man har koll. men e det ofarligt o röka hasch eller maja?

reaper
Lieman

Re: Diabetes & Röka på

Postby reaper » 2003-03-11 16:00:42

Josef_K
Farbror Doktorn
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Josef_K » 2003-03-11 21:05:20

Mycket intressant läsning!

Visst har texten rätt i många avseenden, men jag måste säga att jag tycker att den glorifierar cannabis en smula också. Att använda drogen så mycket som man bör för att få alla effekterna som nämns, borde också ge en del biverkningar vilka inte nämns. Ändå måste jag säga att det finns ett stort potential för medicisk cannabis, och utan att överdramatisera så tror jag att det kommer få ett stort genomslag. När och om det kommer.
För precis som texten antyder finns det inte så fruktansvärt mycket forskning, och det är därför många slutsatser har uppkommit i artikeln på grund av resonemang som inte tvunget måste stämma. En avdramatsiering och avkriminalisering av drogen är en förutsättning för att det ska kunna ske.

För att återgå till din fråga fotad så är det inte i sig farligt att använda cannabis ifall man har diabetes. Men man måste ha koll på sin egen kropp och vara aktsam med insulin- eller glukoskännigar. Cannabis får blodsockret att variera mer än i nyktert tillstånd, vissa menar att det sänks och vissa menar att det höjs. Olika undersökningar har kommit fram till olika saker.
Därför är det av stor vikt att vara lite förberedd innan man röker. Bra att ha något sött att tillgå och insulin ifall det blir för mycket sött. Även de man röker med bör ju vara informerade.

Nu låter det kanske väldigt farligt, men ingen kan ju med absolut säkerhet säga att si eller så kommer att hända med just din kropp, så därför är det bättre att ta det säkra före det osäkra. Många personer med lindriga former av diabetes använder cannabis som ett sätt att hålla blodsockret lite lägre och därigenom slippa för många insulininjektioner.

billball420
Ganjafanatic

Postby billball420 » 2009-12-16 0:56:31

Efter att ha inmundigat cannabis varje dag i ett halvår, har jag varit utan i ung. en månad nu. Jag har diabetes typ 2 och har använt insulin också i ett halvår. Jag har kunnat minska insulindoserna successivt under det här halvåret och blodsockret har legat stabilt. Nu den senaste cannabisfria månaden har glucosnivån stigit stadigt, trots att jag ökat insulindosen.

Detta får mig att misstänka att cannabis kan ha en gynnsam effekt på kroppen avs. diabetes. Dessutom lindrar det den neuropatiska smärta jag har haft i 10år och som läkarna inte hittat något verksamt medel mot. Morfin förstås, men man kan ju inte knapra oxycontin hela tiden :wink:

Men att övertyga en svensk läkare om cannabisens fördelar är en övermäktig uppgift.

Return to “U| Medicinsk cannabis”