• Creator
    Discussion
  • #56933

    fractal-256
    Participant

    Jag har en lång tid sneglat med avundsjuka ögon på alla hydroodlare och har nu tänkt bli en av er. Jag har lite funderingar kring det här med hydro som jag tänkte bolla med er före jag ger mig på mitt projekt för att undvika problem som kan komma när jag har systemet körandes. Jag tänkte bygga ett bubbelsystem enligt de guider ni har här.

    1) Hur mycket volym behöver en cannabisplanta? Låtsas att vi odlar NL med två veckors vegg + 8 veckor blom. Om jag nu sätter en 50l back i garderoben, hur många plantor/korgar kan jag då sätta i baljan? Hur skulle det fungera med en AF strain som sätts direkt i bubblaren efter att de fått utveckla lite rötter i t ex perlit.

    2) Hur mykcet kommer det att låta om jag har systemet i en lägenheten? Kommer alla som hälsar på att vilja titta på vad som brummar i garderoben? Finns det något bra sätt att ljudisolera pumpen på?

    3) Kan man köra en blomming utan att behöva tvätta tanken? Jag tänker då som mest 3 månader. Givetvis fylls vatten på med jämna mellanrum och PH värdet ges inte möjlighet att dra iväg något och näringen pysslas med efter konstens alla regler.

    5) Någon fallgrop ni vill varna för före jag sätter igång med Hydro? Var det något ni inte hade förväntat er när ni satte igång?

  • Author
    Replies
  • #597125

    teslakid
    Member

    Ja har haft 2st plantor (GH super budd) i var sin bubblare (spann med syresten i botten) och det har funkat helt smärtfritt :P

    Haft 5l spannar och dom drack som mest nästan 3l per dag ibland, så har fått fylla på nästan varje dag sen dom började blomma. Så detta va i minsta laget, ska skaffa en tank till nästa odling.

    Tycker inte pumpen låter så mycket, men går att ställa på nått mjukt underlag som dämpar vibbrationer från den, eller köpa en större och köra på halv effekt så går den tystare.

    Har tvättat mina några gånger, en gång för att ja fick använda citron för att sänka PHt i början, och sen pga alger.
    Men sen ja fick riktig PH vättska och ljustätatde spannarna har det sett fint ut.
    Ha lite cirkulation i tanken bara.
    Vissa säger att man ska tvätta, vissa att det inte behövs.. Jag tror mest på mottot “if it aint brocken, dont fix it” :P

    Tycker inte det va svårare än jord, bara hålla koll på att PHt är ok och följa närings schemat så rulla det på fint, så länge klimatet också är ok bara.

  • #597126

    fractal-256
    Member

    ?issade att fråga hur stark pump jag skall ha, ungefär hur mycket luft skall pumpen trycka ut för att klara av att syresätta 40 till 50 liter?

  • #597127

    teslakid
    Member

    Jag har en med 4 utblås, tror den är på 600l/h.
    Och 100mm rund syresten, båda från e40bulbs.

    Har sett odlingar med mycket mindre punp och syresten men känns som det inte kan bli för mycket.
    Har man för liten ökar risken för rotröta.

    Men är inte i tanken en syresten måste finnas, där funkar det en pump som cirkulerar vattnet, viktigare att det finns en i varje kruka.

  • #597128

    fractal-256
    Member

    Nu har jag fixat det mesta, bara behållaren kvar! Hur djup skall behållaren vara? jag funderar på en som är ~30 djup men vet inte om det är riktigt rätt, finns en annan som är lite över 40. Vilken skal jag satsa på?

  • #597129

    teslakid
    Member

    Behållare för näring eller den dom ska växa i?
    Eller kommer du köra som mig och bara ha en behållare som går som både tank och kruka?

    Men utan att veta vilket så skulle jag gå med den högre så blir de ännu mer plats för rotklumpen :)

  • #597130

    fractal-256
    Member

    Jag har hittat en box som har en höjd/djup på 35 cm, det blir ett vattendjup på 25 till 30 cm när jag haft i krukorna. Räcker det eller behöver jag mer? Skall endast blomma i hydron så jag tror och hoppas att rötterna inte växer för mycket. Total volym blir närmare 60 liter för plantorna att dela på, hur många plantor tror du blir bra i detta?

  • #597131

    ganjafarm
    Member

    har använt 2L bubbler och det har funkat att vegga 2st mazzar i 6månader i + haft basilika å annat i liknande setup på 2L så nog räcker det men de är ett evigt påfyllande med vatten :P

Log in to reply.