• Bygge av kolfilter – vilket kol är effektivast?

    Posted by bubblegrower on 2009-11-04 at 16:57

    Hejsan,

    är i slutfasen av mitt bygge nu och jag har byggt ett eget kolfilter, filtret är fyllt med sådant kol som man har när man renar sprit eller vatten för bryggning, det är köpt på Partaj. Kornen är mellan 0,4 och 1,4mm stora och när min badrumsfläkt från Cheapy går på fullt så är det inte ett jättebra flöde.

    Nästa steg blir att montera en datorfläkt på utsidan av filtret som hjälper badrumsfläkten genom att trycka luften genom filtret, vad tror ni om det?

    I annat fall får jag skaffa kolpellets som ju borde släppa igenom luften bättre än det kolet jag har idag.

    Och nu till den stora frågan, vart kan man köpa kolpellets?

    replied 14 years, 5 months ago 4 Members · 6 Replies
  • 6 Replies
  • z0rdim

    Member
    2009-11-04 at 18:03

    Det är ju det, korn av aktivt kol är främst för att rena vättska. aktivtkol-pellets eller även kallat fläktkol är ju anpassat för luftrening.

    hittar på tex http://www.pgw.se

  • bubblegrower

    Member
    2009-11-04 at 18:24

    Okej, ska kolla på coop bygg imorrn.

  • z0rdim

    Member
    2009-11-04 at 21:21

    Lycka till =)

    Var själv runt i min stad och kollade i princip alla kök/el/bygg affärer, de bara kollade konstigt på mig när jag bad om fläktkol eller aktivt kol i pellets form =) Slutade med att jag fick handla fläktfilter på clasohlson till överpris och plocka isär (hade inte tid att beställa, då luktproblemet redan fanns).

  • hank_moody

    Member
    2009-11-04 at 21:49

    Det brukar finnas aktivt kol i den delen av butiken som det säljs hembränningssaker (essenser osv). Så kolla där. ICA Maxi på min ort hade det senast jag kollade (1 år sedan iofs).

  • wayne

    Member
    2009-11-04 at 21:53

    Ö&B har i vart fall haft.

  • bubblegrower

    Member
    2009-11-06 at 22:38

    Köpte pellets från PGW idag och med det nya kolet å är det fortfarande alldeles för dåligt.

    Utan filtret klarar fläkten att hålla 32°C med 6st 20W LE och med filtret blir tempen 42°C med endast 4 lampor. Problem med andra ord.

    Ska testa att bygga om filtret så att det får en mycket större yta, kanske eventuellt att jag bygger en låda utanför odlingsutrymmet som kan funka som filter, vi får se.

    Nu har jag i alla fall kolpellets och hönsnät så jag bygga och ha mig tills det funkar.

    Btw, hur många 20W LE är läpligt på en yta som är 0,2m+0,47? Har räknat med 6st men det är ju onödigt mycket. Faktum är att det är mer än 50000lm/m2 vilket ju är i grövsta laget.

Log in to reply.