• nypa bort blad?

    Posted by reaper on 2009-08-12 at 15:01

    Ska man nypa bort blad som ser lite trøtta ut, el skøter plantan sånt sjælv? Så har många som inte vet så mycket om hamp odling sagt att man ska ta bort det stora bladet nær en ny gren kommer precis ovanfør bladet så grenen får næring. Jag tycker det verkar dumt att nypa bort friska blad, men jag vet inte så mycket heller.. 😆

    replied 14 years, 8 months ago 3 Members · 5 Replies
  • 5 Replies
  • joar

    Member
    2009-08-12 at 20:19

    Nyp inte bort friska blad, de hjälper fortfarande till att driva fotosyntesprocessen och bidrar till plantans tillväxt.
    Sedan om du blommar plantan och vill frisera så att sidgrenarnas skott får mer ljus skulle det kunna vara motiverat. Men min tanke är NEj!

  • reaper

    Member
    2009-08-12 at 21:26

    @oslofalk wrote:

    Jag tycker det verkar dumt att nypa bort friska blad, men jag vet inte så mycket heller.. 😆

    Då tycker jag att du tycker rätt.Låt plantan ha sin gång.

  • reaper

    Member
    2009-08-13 at 00:24

    Ta såklart inte bort friska blad från plantan, men när den vuxit till sig så lär du märka (beroende på dina odlingsförhållande) att vissa bladpar, vanligtvis långt ner kan se ledsna och vissna ut. Då ska du ta bort dom (dra av dom neråt, så du inte skadar stjälken) för att ge mer kraft till resten av plantan.

  • blunt

    Member
    2009-08-13 at 16:39

    @Chalwa wrote:

    Ta såklart inte bort friska blad från plantan, men när den vuxit till sig så lär du märka (beroende på dina odlingsförhållande) att vissa bladpar, vanligtvis långt ner kan se ledsna och vissna ut. Då ska du ta bort dom (dra av dom neråt, så du inte skadar stjälken) för att ge mer kraft till resten av plantan.

    Själv klippte jag av en del de blad som jag hade råkat skada med en vanlig hushållssax. De va lite överallt på älsklingen. Klippte dock inte bara för att klippa, jag klippte bort skadade blad och öppnade upp så budsen/lägre men starkt växande grenar skulle få mer ljus. Fick då två flugor i en smäll! :D

    MVH Blunt!

  • reaper

    Member
    2009-08-13 at 17:16

    Jag hadde en på besøk, och han børja nypa bort blad før så skulle man gøra.. 😈 fan va sur jag blev och han och slutade med det. Men så er det fler som har sagt samma sak ( idioter). Derfør undrade jag om det låg nåt idet. Jag har mina plantor i trægården så alla som besøker kan se dom. Och alla idioter (vet) hur man odlar hampa i Danmark. Jag blir så trøtt på dom… Men tack før svaren ang detta. Fan tar den som rør mina tjejer i fortsættningen. Det er den enda gången jag blir sur på folk, nær de pillrar på mina planter. Det ska bli skønt att få skørda snart och køra dold inomhusodling.

Log in to reply.