Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Frågelådan Åkte fast för insmuggling i tullen av narkotika

  • Creator
    Discussion
  • #47943

    seddan
    Participant

    Brott mot smugglingslagen
    jag erkänner att jag nedanstående dag
    i samband med införsel landet bla bla…
    paragraf 6 2 st lagen ( 2000: 1225) om straff för smuggling

    Cannabis ca 3 gram

    dagsböter antal 40
    a kronor 50
    summa kronor 2000
    femhundra (500) kronor till brottsofferfonden

    kort och gott så åkte jag ifrån köpenhamn med 3 gram i fickan, hade mycket att tänka på och va lite rörig i huvet så jag satt bara på tåget utan att lämna det inne på toan. tullen hoppade på i malmö syd och kände stanken så fort dom kom in, kort och gott härigen så visiterades jag på toaletten, han hitta inte skitet först så ja fick ta av alla kläderna till han tillslut hittade det i ciggarettpaketet.

    jag åkte då fast, böterna står där uppe ( arbetslös och ej socialbidragstagare eller dyl så jag åkte på det “billigaste”.

    vad händer nu? jag tänkte att det inte var länt att säga nej etc, höll bara mun och nickade och skrev på erkännade och fullmakts papprer. sen fick jag gå därifrån.

    fullmakten som jag skrev på är för att ” med stöd av denna fullmakt, udnertecknad av dig, kommer ettombud att för din räkning ta emot stämning till domstol för dne gärning, som anges i fullmakten, samt föra din talan i målet och därvid erkänna gärningen/gärningarna.
    it goes on ana on…

    vad händer nu?
    kommer detta vidare till polisen? dvs om jags ka ta ut ett papper ( hjärnsläpp nu men sånt papper som visar om man har åkt fast eller dyl inför en anställning på arbete )
    känns inte alls kul detta faktiskt

    någon som kan kasta lite ljus över skitet skulle uppskattas :)

  • Author
    Replies
  • #514737

    reaper
    Member

    Du får en “prick” i belastningsregistret som stannar i fem år, har jag för mig, sen raderas den totalt.
    Ringa är inget problem vid anställning om du inte ska söka till ett jobb där de kollar upp allt extremt mycket, polishögskolan od.

    I övriga fall så är det inget som kommer till arbetsgivares kännedom. Det är vålds och sexbrott som kan göra det.

    Puff

  • #514738

    drullper
    Member

    Det du skrivit på är ett godkännande om straffföreläggande. Det innebär att du godkänner det straff åklagaren förelägger dig. Vilket var det smidigaste i detta fall, du ju tagen med handen i syltburken.

    Det som händer nu är att du får pynta böterna, du får som puffzter skrev en prick som syns om du tar ut ett fullständigt registerutdrag.

    Det är nog inte heller helt omöjligt att länsstyrelsen kommer vara på dig allt från någon vecka till ett halvår/år om att du skall lämna urinprover i 6 månader för att få behålla körkortet.

    Mer än så lär inte hända.

    //D

Log in to reply.