Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Munchies Tips på billigt käk

  • Creator
    Discussion
  • #47156

    backish
    Participant

    Har itne så bra ekonomi å hade behövt tips på vad man kan köpa för billig och god mat i mataffären.

    ja e verkligen ingen mästerkock så väldigt lättlägat är ett krav haha xD

    ett tips jag har som jag gjrode igår som blev grymt gott är jag tog en burk med vita bönor i tomatsås , värme upp i kastrull på pannan och hade i salt,peppar och grillkrydda och till de hade jag vasas knäckebröd :)

Page 1 of 2
  • Author
    Replies
  • #507566

    backish
    Member

    28 stycken som har läst detta men inte någon har nått tips på¨billigt käk man kan köpa? :P illa xD

  • #507567

    cancerdancer
    Member

    1 stor sked vetemjöl och en klunk vatten = Pasta eller Nudlar
    kostar inte mer än 2kr styck billigt men äckligt.
    blir ca 60kr i månaden (nödlösning)
    men inget jag skulle äta, man blir säkert mätt för stunden.

  • #507568

    shimasonti
    Member

    billig mat.
    kok nudlar. ös ihop de grönsaker som finns till hands.
    wooka up det med lite soja och gärna sweet chili om du har det.

    annars kan du göra vofflor på mjöl o vatten med lite socker o salt. gärna ett ägg oxå men inget måste. funkar att ha som pannkaka oxå, men då måste du ha lite smör i smeten annars bränner det om du inte har teflonpanna.

    potatis o purjolökssoppa. koka potatis, salta vattnet, korssa potatisen i sitt vatten tillsätt purjolök eller annan lök. smaka av med salt o peppar, gärna nån buljong. mjölk om de finns. ätes med bröd

    kok ris o stek, i med vad du hittar o krydda med curry smakar alltid gott

    de var några korta tips på billig mat i alla fall

  • #507569

    backish
    Member

    tackar :) nice med lite tips iaf heheh =)

  • #507570

    reaper
    Member

    This is very fast, easy and really really good!

    Get bacon, macaronis, milk (sour milk, without nasty chunks, is perfect!) and egg. Fry the bacon, and put it into a pan. Add the boiled macaronis. Mix 5 eggs with 5 dl milk, add a lot of black pepper. Don’t add too much salt! (The bacon is very salty). Pour it over the bacon/macaroni mix, and mix it all together. Then put it in the oven at about 175 degrees for about half an hour, until all the egg/milk is stiff and the top of the macaronis got a slight color to it.

    You can add more ingredients, of course! :) It’s perfect to fry some leek with the bacon! Sometimes I add some finely chopped onion also. It depends on what I got in the fridge.

    My frying pan got a metal handle, so I usually fry the bacon and then add the boiled macaronis directly to the bacon. Then I pour in the egg/milk mix, and put the whole frying pan in the oven. Don’t do it if the pan got a plastic handle though..

    I made a full pan the other day. Took me 5 minutes of active cooking time, it tasted great, and I still have food left in the fridge :)

  • #507571

    reaper
    Member

    Greasethings!!
    Ha! I en timme skrev jag ett lysande Dokument. Om barn som flyttar ut..om:
    Hur man Hushåller & Varierar. Nu är det ett minne blott.
    Så du får bara “Enkelt men Gott” recept.

    Felix har en drive nu, GulachSoppa 1/2L 10Kr. Häll i en form, toppa med gårdagens: Mos, Ris,Pasta eller det du har, bröd går bra, lite ost, 175g tills det ser bra ut.
    Ät med vad du har: Lingon,gurka,peperoni,

    Må Bra

  • #507572

    shimasonti
    Member

    pasta går att variera i alla dess former. kok pasta, stek tillsammans med önskade grönsaker och ev kött om det finns till hands (bacon är billigt och gott) skvätt i olivolja vitlök. örtkryddor passar alltid bra. svårt att ge recept om man inte vet vad som finns till hands.
    men somsagt tänk på att försöka variera dig så du inte blir kass i magen :D

    sen huruvida dina matlagnignskunskaper oxå.

  • #507573

    konst
    Member

    Gör ett storkok ärtsoppa och frys in i portionsförpackningar. Gör grekisk/turkisk linssoppa, ris och linser är för övrigt bland det billigaste du kan äta. Det är ganska sjysst att koka ris med valfria kryddor(t.ex. kanelstång, kummin, nejlika osv) samt lite olja och koka gröna linser, låta dem rinna av, värma olja med spiskummin, koriander, gurkmeja, chili och vitlök, blanda i citron och hälla över linserna.

  • #507574

    elcapitano
    Member

    *koka potatis. Ät med smör

    *koka upp ris och stek det sedan med ett ägg och det du har över hemma, grönsaker, kryddor, kött osv

    nudlar känns ju annars som budgetmaten nr1

  • #507575

    rotte
    Member

    Om man tröttnar på ris, potatis och pasta, är Bulgur ett riktigt bra alternativ.
    Koka med en buljongtärning och lite curry så blir det riktigt smaskigt :)

    Enkelt att blanda i vad man än har hemma,

    Mättande och billigt.

  • #507576

    kagemusha
    Member

    Pasta med smör, ketchup och grillkrydda.

    Bulgur med diverse grönsaker och äggröra.
    Bulgur är lite smaklöst, så krydda rikligt

    Potatis soppa med lök och morötter.
    Även här behövs kryddning, gärna lite buljong

    Vegitarisk Pytt-i-panna.

    Om man har möjlighet till lite lyx. Ta bacontärningar och stek med lök och
    purjolök. Häll i lite gräddfil eller cremé fraiche och låt puttra. Salta och
    peppra efter behov. Ev kan någon valfri örtkrydda användas. Och då
    menar jag inte nödvändigtvis cannabis, men det funkar oxå. 😆 Koka macaroner
    och njut! Detta kan bli gudomligt gott och rätt svårt att misslyckas med.
    Hemligheten är att använda låg värme och låta det puttra länge. 10 min
    om man har bråttom, upp till en halvtimme om man har tid för sig.
    OBS, låg värme innebär 3:an om spisen går till 6

  • #507577

    jesus
    Member

    Spenatsoppa.

    1 paket fryst hackad spenat.
    Vatten.
    Buljongtärningar.
    1 paket grädde.
    Lite riven muskot.
    Salt & peppar.
    Red med maizena/vetemjöl.

    Serveras med kokt/pocherat ägg och vitlöksbröd (om man har råd med sådan lyx).

    Har man redan buljong och kryddor hemma är det bara spenaten och grädden som kostar något. Borde i så fall hamna runt 30:- för 3-4 liter soppa. Gott och nyttigt.

  • #507578

    damnlfo
    Member

    Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
    Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it!

  • #507579

    matzy
    Member
    damnLFO wrote:
    Spring til närmsta stora affär några timmar efter stängningsdags och gör ett taberas i deras containrar. Senast ikväll hittade jag och några vänner 15 st. flaskor brämhults juice, som inte går ut förrän om ett par dagar.
    Pasta, yoghurt av alla slag, frukt, grönt. you name it!

    finns folk som lever på sånt faktiskt.

  • #507580

    reaper
    Member

    Havregrynsgröt gjort på gröt och vatten och ägg är också en billig och nyttig matkälla.

Page 1 of 2

Log in to reply.