Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Utomhusodling, lite frågor om veggnings osv.

  • Utomhusodling, lite frågor om veggnings osv.

    Posted by bl4z3rdud3 on 2010-03-31 at 19:25

    Tjabba !

    Jag söker framförallt lite specifika svar på frågor angående vad som krävs för att vegga plantorna innan dom kan sättas ut.

    Jag har köpt 10 st Superstonic frön som förhoppningsvis ska förgylla min höst.

    Har bra koll på allt som ska göras när dom sitter ute men fortfarande är jag lite ovetande när det gäller veggandet.

    Jag har planerat att börja med att gro fröna med hjälp utav pappersmetoden.

    Sen undrar jag vad minsta möjliga längd på plantan måste vara för att jag kan sätta ut den utomhus. Jag siktar på att sätta ut dom i slutet utav Maj beroende på temperatur osv vilket jag också är lite ovetande om.
    Vad bör temperaturen utomhus ligga på när jag sätter ut dom?

    Hur små kan krukorna vara under veggningen och hur mycket ljus behöver dom för att uppnå den storlek dom behöver för att kunna sättas ut?

    Vilken värme trivs dom bäst i under veggning och är det viktigt att ge dom mycket syre eller kan man te.x ha dom i en mindre trälåda som man endast borrar några hål i för att släppa in luft?

    Bör jag blanda ut den inköpta jorden som har ett PH-värde på 6.5-7.0 med Perlit under veggningen?
    När jag planterar ut dom utomhus så har jag planerat att blanda jorden som jag gräver upp ur marken med inköpt jord som jag har blandat ut med Perlit (80% / 20%).

    Finns det någon mening med att använda lecakulor och Vermikulit?

    Alla dessa frågor angår veggning.

    Jag skulle även uppskatta ifall någon hade lust att lista upp allt tänkbart som är bra att köpa inför en utomhusodling som ska lyckas ! 8) 😆

    Det är helt okej att låna tråden ifall ni har några frågor angående utomhusodling.

    PeaCE !

    replied 14 years ago 5 Members · 7 Replies
  • 7 Replies
  • baralillajag

    Member
    2010-03-31 at 19:47

    På de flesta av dina frågor finns inga generella svar – vissa veggar plantor med 100 watt per planta i 10 liters-hinkar, medans jag gärna kör med 5 dl PET-flaskor eller plastmuggar och 1-2 watt per planta.
    Vidare kan lämplig längd vara allt från 0 cm till 100 cm.

    Om du har nytta av vermikulit i jorden beror ju på hur jorden ser ut – mycket ämnen som håller fukt = vermikulit gör ingen nytta … men om det är ren sandjord så kan det vinna på vermikulit.

    Vermikulit = dränering som håller mycket fukt.
    Perlit = krafigare dränerande egenskap, men håller mindre fukt.
    Leca = Dränerande egenskaper, liknande Perlit.

    Lämplig temperatur är 28-30 grader, men råkar det vara 14 så får man hålla till godo med det när det gäller utomhusodling.;-)

    Plantor sådda inomhus har större problem att klara frost än plantor som är sådda utomhus – något jag fått erfara. En utomhusfödd planta förra året fick utstå 6-7 minusgrader, vilket den gjorde utan att klaga (konstigt nog).

    De behöver inget syre men däremot luft (rötter behöver lite syre men plantan i övrigt behöver koldioxid). Är de små så behöver luftombytet inte vara så stort, men är de större och i mer krävande behov av koldioxid, och de inte får det, så stannar tillväxten av helt.

    Vanlig köpejord är mest lämpad till sump- och träskväxter och vinner därför alltid att blandas ut med (massor) av perlit. Detta gör att näringstätheten minskar, men ger rötterna mycket mer syre och en explosiv tillväxt av dem.

  • blunt

    Member
    2010-03-31 at 19:49

    @bl4z3rdUd3 wrote:

    Tjabba !

    Jag söker framförallt lite specifika svar på frågor angående vad som krävs för att vegga plantorna innan dom kan sättas ut.

    Jag har köpt 10 st Superstonic frön som förhoppningsvis ska förgylla min höst.

    Har bra koll på allt som ska göras när dom sitter ute men fortfarande är jag lite ovetande när det gäller veggandet.

    Jag har planerat att börja med att gro fröna med hjälp utav pappersmetoden.

    Sen undrar jag vad minsta möjliga längd på plantan måste vara för att jag kan sätta ut den utomhus. Jag siktar på att sätta ut dom i slutet utav Maj beroende på temperatur osv vilket jag också är lite ovetande om.
    Vad bör temperaturen utomhus ligga på när jag sätter ut dom?

    Hur små kan krukorna vara under veggningen och hur mycket ljus behöver dom för att uppnå den storlek dom behöver för att kunna sättas ut?

    Vilken värme trivs dom bäst i under veggning och är det viktigt att ge dom mycket syre eller kan man te.x ha dom i en mindre trälåda som man endast borrar några hål i för att släppa in luft?

    Bör jag blanda ut den inköpta jorden som har ett PH-värde på 6.5-7.0 med Perlit under veggningen?
    När jag planterar ut dom utomhus så har jag planerat att blanda jorden som jag gräver upp ur marken med inköpt jord som jag har blandat ut med Perlit (80% / 20%).

    Finns det någon mening med att använda lecakulor och Vermikulit?

    Alla dessa frågor angår veggning.

    Jag skulle även uppskatta ifall någon hade lust att lista upp allt tänkbart som är bra att köpa inför en utomhusodling som ska lyckas ! 8) 😆

    Det är helt okej att låna tråden ifall ni har några frågor angående utomhusodling.

    PeaCE !

    1. Ju längre/äldre desto bättre. Du kan sätta ut dom redan när de är små bäbisar, dock riskerar du att de skadas/dör.

    2. Jag skulle rekommendera 1-2L på krukorna. Du behöver inte överdriva med storlek på krukorna men om de är för små så kommer det att straffas med mindre växt.
    Ju mer ljus desto bättre, en 125w LE skulle vara idealiskt. Men du skulle kunna använda dig av 30-50w LE också då. Det funkar bra också. Självklart inte lika bra som en 125w fast de funkar!

    3. Sök lite också, men jag skulle rekommendera allt mellan 17-31. Försök hålla dig där emellan. Inte mer och inte mindre iaf!

    4. Om du skulle behöva tillägga någonting så skulle det vara koldioxid då plantor använder det på samma sätt som vi använder syre. De “andas in” koldioxid och “andas ut” syre. Nej du behöver inte tillägga någonting. Ett Passivt insug och en data fläkt som utsug bör räcka (beroende på lyse).

    5. Du kan göra de om du vill. Dock tror jag inte att det är så jätte viktigt. Klart det blir bättre men frågan är om det blir så jätte mycket bättre. Men kör på! Inte för mycket perlite bara! Du kommer känna om du har för mycket perlite i din blandning. Då är de bara lägga till mer jord!

    6. Du kan ha leka kulor på ytan av krukorna och sedan när dem står ute också för att vattnet ska sjunka ordentligt. Dock är detta inte så viktigt heller. Ett lyxtillägg kan man säga!

    Lycka till!

    MVH Blunt

  • bl4z3rdud3

    Member
    2010-03-31 at 20:08

    Tack för snabba och bra svar !

    Ska gå direkt o bygga mig en smidig liten box som dom ska få veggas i!

    Ingen som har några erfarenheter utav Superstonic både när det gäller att odlas utomhus och när det gäller att rökas?

    peace!

  • popanonikok

    Member
    2010-03-31 at 21:25

    @bl4z3rdUd3 wrote:

    Tack för snabba och bra svar !

    Ska gå direkt o bygga mig en smidig liten box som dom ska få veggas i!

    Ingen som har några erfarenheter utav Superstonic både när det gäller att odlas utomhus och när det gäller att rökas?

    peace!

    http://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=66299

  • bl4z3rdud3

    Member
    2010-04-01 at 10:28

    Troligen så kommer det bli en 30-50 W lampa dom kommer få sitta under.
    Vad rekommenderas som ventilation med en sådan lampa (dom kmr odlas i en låda)?
    Och hur nära plantorna ska lampan sitta?

    EDIT- Tror ni att det funkar med 5 Dl krukor eller kommer plantorna bli svagare då och ha mindre chans att överleva när jag sätter ut dom?
    Alternativet till 5 Dl krukorna är att jag planterar dom i mjölkpaket.
    Vad anser ni vara bäst och vilken modell utav mjölkpaket ser ni som bäst?

    Finns ju både Arlas som är rektangulär och så finns det ju dom som är fyrkantiga och smalare men högre. ;P

    peace

  • baralillajag

    Member
    2010-04-01 at 11:58

    @bl4z3rdUd3 wrote:

    Troligen så kommer det bli en 30-50 W lampa dom kommer få sitta under.
    Vad rekommenderas som ventilation med en sådan lampa (dom kmr odlas i en låda)?
    Och hur nära plantorna ska lampan sitta?

    EDIT- Tror ni att det funkar med 5 Dl krukor eller kommer plantorna bli svagare då och ha mindre chans att överleva när jag sätter ut dom?
    Alternativet till 5 Dl krukorna är att jag planterar dom i mjölkpaket.
    Vad anser ni vara bäst och vilken modell utav mjölkpaket ser ni som bäst?

    Finns ju både Arlas som är rektangulär och så finns det ju dom som är fyrkantiga och smalare men högre. ;P

    peace

    Mindre krukor innebär att plantorna kan ställas tätare, vilket i sin tur gör att man nyttjar ljuset bättre. Det går alltid att plantera om dem om det skulle behövas.

  • outdoorfreak

    Member
    2010-04-01 at 17:34

    Riktigt kul att någon köpt Stuporsonic frön måste jag bara säga :D .

    Önskar dig all lycka och hoppas jag får se lite bilder på härligheten..

    pz

Log in to reply.