• blomflugor

    Posted by gambianghost on 2008-09-13 at 21:28

    hur får jag bort blomflugorna i mitt odlingsrum.finns det någon växt eller lukt dom avskyr så dom håller sig väck. är nu riktigt trött på dom små flygfäna.tips tas imot.tack tack.

    replied 15 years, 7 months ago 7 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • jan_ros

    Member
    2008-09-14 at 08:47

    @gambianghost wrote:

    hur får jag bort blomflugorna i mitt odlingsrum.finns det någon växt eller lukt dom avskyr så dom håller sig väck. är nu riktigt trött på dom små flygfäna.tips tas imot.tack tack.

    jag la folie ovanpå jorden, plast då. de lever av den fuktiga jorden. övervattna ej.

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 10:16

    Ta socker och mjölk sedan om du kan flygsvampar låt det ligga där.
    giftet rinner ur svampen och det sugs av dem små jävlarna.

    …..just bring bodybags.

    eller lite aska över jorden, fin krossat brukar hjälpa ganska mycket!
    men personligen har jag bara testat den med giftet. (evul me)

    lycka till!

    MHV

  • issues

    Member
    2008-09-14 at 10:23

    “sätt ett glas med 2 delar vatten och 1 del äppelcidervinäger och en droppe diskmedel i odlingskammaren.. då kommer dom dit och drunknar.” -taget från http://cannabisodling.1av10.nu/ovrigt.html#6.1

    Har aldrig haft det problemet själv dock.
    :)

  • selk

    Member
    2008-09-14 at 11:00

    @issues wrote:

    “sätt ett glas med 2 delar vatten och 1 del äppelcidervinäger och en droppe diskmedel i odlingskammaren.. då kommer dom dit och drunknar.” -taget från http://cannabisodling.1av10.nu/ovrigt.html#6.1

    Har aldrig haft det problemet själv dock.
    :)

    Funkar bra med stark saft istället för äppelcidervinäger men det ska vara riktig saft, ingen sockerfri light-skit. Det kommer kanske inte att döda alla flugorna men dom kommer att minska rejält.

  • reaper

    Member
    2008-09-14 at 11:59

    läste i tidningen att Fun-Light effektivt går att använda som myrgift
    (det är aspartamet i saften som dödar, aspartam är tydligen ett nervgift)
    det borde alltså funka ganska bra som blomflugs-dödare ;)

  • wayne

    Member
    2008-09-14 at 12:59

    Det som utan tvekan fungerat bäst för mig är köttätande växter. Låt dom stå under något bara så dom är i hyffsad skugga. Helst sånna här med stora “bägare” som det ligger vatten i. Sånna här som stänger igen sig är för klena…

  • spoony82

    Member
    2008-09-17 at 12:16

    jag fattar inte varför inte fler använder sig av denna metod.. har skrivit innan om den..

    ta en råpotatis skiva den i lagom fyrkantiga bitar typ 2×2 cm lägg utt en till två under några plantor så dras dom till de o dör av att dom äter av de, något giftigt ämne i potatisen..
    sen en annan sak som alla yrar om mäsk hit o mäsk dit… (oki detta e för små oldarna) ta en tomat stick några hål i den me en nål plasera tomaten under växten, vips klodioxid bildas när den ruttnar..

    sen kommer så klart alla wannabe viktigpetter att säga ja men då kommer de en massa flugor o grejer,, broscha broschan luuuuugn därför vi har potatisen där oxå…

  • reaper

    Member
    2008-09-20 at 19:35

    Lägg lite snus ovanpå jorden, det brukar hjälpa för mig. Nikotin är ingen höjdare för insekter.
    Det ska gå att lägga tobak i vatten, låta stå ett par dagar och vattna med det vattnet.

  • nesta

    Member
    2008-09-20 at 21:26

    Eller pyrex rent av.

Log in to reply.