Ett svenskt cannabisforum Forums Universitetet – Cannabisodling U| Inomhusodling Jord Frågor om fröplantering, antal plantor i veg och näring

  • Creator
    Discussion
  • #46652

    reaper
    Participant

    Hej på er!

    Jag hade från början tänkt att använda pappersmetoden men efter att ha läst Mandalas rekommendationer (fröna kommer därifrån) har jag fått tänka om.

    mandalaseeds.com

    For an optimal germination result the seeds should be planted DIRECTLY into the substrate. We clearly advise against using pre-germination methods or soaking. Please do not place the seeds into a glass of water or in moist paper tissues. Fresh and healthy seeds prefer a nurturing and airy substrate to germinate in – just as mother nature has meant it to be. Cannabis is a plant species originating from semi-arid and temperate biotopes and the vast majority of modern cannabis hybrids contain a substantial percentage of these genetics. Cannabis seeds are not adapted to swampy wetlands, but they are suited for germinating in well drained soil/substrate. In nature they rot if they fall into a puddle of water…and there are no paper tissues lying around either. Taking into account these botanical facts, it is quite logical that by creating germination conditions that are similar to those of the natural habitat one can expect the best results.

    Funderar därför på att så i grodan-kuber. Eller torvbriketter. För-nackdelar?

    Det bästa måste ju vara att så direkt i jord? Nackdelen är ju så klart om fröt inte gror alls. “Slöseri med kruka”.

    Behöver jag tillsätta näring om jag sår i kuber (el. briketter)? På Mandalas sida står följande…

    mandalaseeds.com

    Water the rockwool cubes with a weak nutrient solution of 10-15% of the recommended dosage (or EC 0,6) and pH 5.6-5.8. You can also germinate using pure water.

    Går ju tydligen bra med bara vatten i kuber, men vad tycker ni?

    Jag undrar även hur många plantor jag kan vegga utan att utsätta plantorna för ogynsamma förhållanden? Tänkte vegga max 1 månad.

    Jag kommer odla i ett tält med måtten 80x80x160 under en 400W HPS. Då jag förmodligen inte kommer köra pappersmetoden vill jag plantera så många frön som möjligt för att vara säker på att kunna odla minst 2+2 tjejer. Jag har 20 frön totalt, 2 strains, 10 vardera. Funderar mellan 3.5L eller 5L krukor för veg. Det går säkert att fylla ut ytan (minus fläkt, luftfuktare, mäskflaskor) med krukor men jag vill som sagt inte göra något fel genom att vegga för många. Riktlinjer/rekommendationer uppskattas.

    Passar också på att fråga om Biocanna som näring. Den verkar inte användas av många här på swecan och infon om den e knapp, både här och på andra håll. Personligen tilltalas jag av att den är organisk och tänkte investera i BioVega och BioFlores. Åsikter om dessa?

    För att sammanfatta:

    1. Plantera direkt i jord eller först rockwool (el. briketter) och sen jord? Om rockwool (el. briketter) är att föredra, behövs näring och isåfall vilken?

    2. Hur många plantor “är ok” att vegga i ett 80x80x160 tält under en 400W HPS i ca en månad innan jag minskar antalet till minst 4 damer?

    3. Åsikter om Biocanna

    :hippie: Ha det gott så länge!

  • Author
    Replies
  • #502779

    Fördelen att gro fröna i rockwool istället för jord är att om något/några frön är döda, så har du inte riggat en kruka med jord i onödan. Nej, du behöver inte ge dom näring om dom bor i rockwool kuber i ett par dagar bara. Finns tillräckligt med näring för grodden att ta sig upp till ljuset och utveckla dom första rötterna, men hade du tänkt vegga dom under längre period i rockwool då behöver dom näring i väldigt svag dos, då rockwool är dött och innehållet ingenting som en planta kan ha nytta utav.. Glöm inte att hålla kuberna fuktiga dock!

    Jag hade dragit upp i rockwool + rent vatten och tryckt ner i såjord så fort jag sett livstecken från fröt.

  • #502780

    reaper
    Member

    japp det låter bäst att göra så, helt klart.

    tackar för svar! :D

  • #502781

    wayne
    Member

    Vadå “slöseri med kruka”? Använder ni engångskrukor? :D

    Stoppa ner fröet i jorden helt enkelt. Om det inte gror kan du alltid pilla upp det och återanvända jorden såklart. Varför köpa rockwool om du ändå ska använda jord?

  • #502782

    reaper
    Member

    bra fråga.

    som jag tidigare skrev så tycker jag också att det bästa vore att plantera direkt i jord

    men sen tänker jag så här, varför preparera 20 krukor när inte alla kommer användas? kan säkert återanvända jorden men hellre använda ny och fräsh jord så fort jag vet exakt hur många krukor jag kommer använda.

    känns på något sätt också bättre att fröt får gro i ett neutralt medium den första sköra perioden. så fort den lilla plantan börjar utveckla ett fint rotsystem och ser frisk ut så sätter man ner den i den näringsrika jorden.

    men vad vet egentligen jag?
    🙄

  • #502783

    reaper
    Member

    hur stora kuber ska man ha förresten om man bara tänker använda dom tills fröt gror och i princip plantera dom i kruka direkt där efter?

    finns ju massa storlekar. vilka är att föredra? 4x4cm?

    har annars tillgång till kuber som är 7,5×7,5 cm. problemet är att hålet är 4cm i diameter och 3cm djupt. verkar i största laget. eller funkar det att pressa ihop dom när dom är blöta?

  • #502784

    yogi
    Member

    Ett tips är att köpa små torvkrukor och fylla med jord. Gror fröet inte så står du inte där med en outnyttjad kruka.

    Du kan lätt vegga en månad i 5 literskrukor. 3.5 är ett gränsfall, det går men du behöver vara mycket noggrannare med vattning och näringstillförsel.

Log in to reply.