Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen De arbetslösas tråd Reply To: De arbetslösas tråd

  • jesus

    Member
    2009-01-20 at 13:34
    Drullper wrote:
    Själv skulle jag vilja bli pilot, är det läge att be arbetsförmedlingen betala den utbildningen också? Båda handlar ju om att lära sig samt få licens för att framföra ett föremål, det är ju bara kostnaden för själva utbildningen som skiljer.

    Själv bad jag om ett truckkort, till en kostnad av ca 5.000:-. Jag visste att jag kunde få jobb om jag hade ett truckkort. Arbetsförmedlingen sade nej. Istället gick jag arbetslös i två år och lyfte under denna tid A-kassa och senare aktivitetsstöd (tror jag det hette). Jag gick på vuxendagis till en kostnad av över 100.000:- kronor. I den sista vuxendagiskursen ingick ett truckkort. Ett par veckor senare fick jag praktikplats på ett lager som ett par månader senare blev en heltidsanställning.

    Min tid som arbetslös kostade skattebetalarna ca 500.000:-, lägg till det vad det kostade mig personligen i form att uteblivna pensionsinbetalningar etc.

    Jag är övertygad att om arbetsförmedlingen hjälpt mig att skaffa truckkort redan från början hade vi skattebetalare sparat hundratusentals kronor.

    Jag tror inte att det är en bra ide att betala pilotlicenser till folk hur som helst, men hade jag fått mitt truckkort från början hade de pengar min arbetslösehet kostade kunnat betala för din pilotutbildning, eller åtminstone en del av den (alternativt 100 truckkort till andra arbetslösa).

    Men du har väl dina principer… 🙄