Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Sjukstugan snigel- och bladfärgsproblem

  • snigel- och bladfärgsproblem

    Posted by reaper on 2007-06-21 at 18:43

    så jag och min polare har börjat att odla nu och hela odlingsturen har varit en berg- och dalbana. MYCKET problem har vi haft med sniglar, de har ätit upp säkert 20 plantor. Vi insåg att det inte kunde fortsätta på det viset så vi byggde en vallgrav med sand runtom odlingsmarken och införskaffade snigellfritt. Detta löste problemet och vi har inte haft problem med sniglar sen dess. Nu har min kopmis åkt utomlands i 3 veckor och det är också han som är den kunniga av oss. Medans han har varit borta har vädret varit ganska bra, dock har det regnat mycket. Förra veckan vattnade jag, gav dom näring (fördelade 3 kapsyler näring i flytande form på ca 16-17 plantor) och fyllde på med snigelfritt senast själv på torsdagen och sen har det regnat varje/varannan dag tills nu. Nu när jag kom tillbaka så var det rena massakern.. Maskarna hade ätit upp i princip alla de små plantorna (från 5-10cm höga) och tuggat en del på bladen på de stora (20+cm höga). Jag kollade på bladen på de stora plantorna och de bladen som sniglarna hade tuggat på var brun/gulfärgade.

    nu till mina frågor..

    1: varför är bladen missfärgade? är det för att sniglarna ätit på dom, att jag inte gett dom näring eller att de har fått för lite/mycket vatten

    2: gången innan som jag hade spridit ut snigelfritt hade sniglarna lyckats hålla sig borta ännu längre, men efter en vecka nu så var de tillbaka

    3: där vär inte speciellt många stora sniglar utan mer pyttesmå sniglar på bladen, verkar snigelfritt även mot dessa?

    4: vore det klokt att byta ställe? jag är livrädd för att dom små jävlarna ska äta upp resten av plantorna

    hoppas jag får bra svar

    MVH

    replied 16 years, 10 months ago 1 Member · 7 Replies
  • 7 Replies
  • reaper

    Member
    2007-06-21 at 21:06

    Ursäkta om jag frågar men blandar du ut giftet med vatten ?.
    Det finns ett jätte bra medel för sniglar som man bara slänger ut.
    Finns på COOP Anti-Snigel har jag för mig det heter Gulförpakning med en snigel på det håller hella sommaren.
    Öl är ochså bra en halvtom burk å dom går i den å drunknar i den.
    Salt funkar men ej att rekomdera då plantorna kan bli saltförgiftade.
    Det dära med sand som du skriver om har jag alldrig provat men läst på swecan en som testat med gott resultat men kanske dom kan komma över det om regnar ute vem vet.

  • reaper

    Member
    2007-06-22 at 01:20

    koppartråd runt stammarna, utan tvekan det bästa!

  • reaper

    Member
    2007-06-22 at 10:14

    Ursäkta om jag frågar men blandar du ut giftet med vatten ?.
    Det finns ett jätte bra medel för sniglar som man bara slänger ut.

    Det är ett snigelmedel som man slänger ut, det är små (ca 5*2mm stora), blåa “stavar” som vi köpte på plantagen. Jag är förvånad över att det inte varade längre.. Första gången funkade det perfekt och höll sniglarna borta i 3 veckor iallafall innan jag spred ut nytt (obs! sniglarna hade inte börjat komma tillbaks utan jag vill bara avra på den säkra sidan) sen spred jag ut nytt och sen 2 veckor efter spred jag ut nytt igen och och efter en veckas tid är dom överallt på stället.

    Hursomhelst var jag ute och band koppartråd runt stammen på dom och vek även ut den så det skulle förhindra sniglarna att kunna klättra upp. (det var små koppartrådar som jag fick från att skala en en kabel, tur att man har en pappa som är elektriker :P)

    Jag har även tänkt på en grej, hur stor chans är det att plantan fortsätter att växa om där har varit på sniglar?

  • reaper

    Member
    2007-06-24 at 18:34

    Har haft sniglar som åt på mina plantor, dom har vuxit förvånansvärt bra endå.
    Har ju självklart haft några plantor KIA (Killed in Action) men om du kör på det där snigelfritt så ska det nog gå.
    Tror det var mig Mrs_weed syftade på när det gällde sanden, och jag måste säga att jag tror mer på snigelfritt än på sanden.
    Kom till mit ställe för nån vecka sedan och då var det småsniglar på sanden nästan ända inne vid plantorna, och mina snigelfritt hade blivit bortspolade av tungt regnfall.
    Så kör på snigelfritt.
    Nu måste jag dra!

    peace out
    Diggy

  • reaper

    Member
    2007-06-25 at 06:20

    @Mrs_Weed wrote:

    Ursäkta om jag frågar men blandar du ut giftet med vatten ?.
    Det finns ett jätte bra medel för sniglar som man bara slänger ut.
    Finns på COOP Anti-Snigel har jag för mig det heter Gulförpakning med en snigel på det håller hella sommaren.
    Öl är ochså bra en halvtom burk å dom går i den å drunknar i den.
    Salt funkar men ej att rekomdera då plantorna kan bli saltförgiftade.
    Det dära med sand som du skriver om har jag alldrig provat men läst på swecan en som testat med gott resultat men kanske dom kan komma över det om regnar ute vem vet.

    Mrs weed skrev:Finns på COOP Anti-Snigel har jag för mig det heter Gulförpakning med en snigel på det håller hella sommaren.

    Hittat endast dom som ser ut som små korn,o när det regnat 2-3 dar måste man ut igen,så hitta det du har funnit vore mkt bra för min plånbok,tacksam över svar,Må väl

  • reaper

    Member
    2007-06-25 at 06:23

    Gardera dig med Ölburkar. Dessa ger dig tid nog för att hinna ut igen med ny snigelfritt.

    .p.

  • reaper

    Member
    2007-06-25 at 14:53

    @Phreakish wrote:

    Gardera dig med Ölburkar. Dessa ger dig tid nog för att hinna ut igen med ny snigelfritt.

    .p.

    Får ta o göra det,tackar för svar:)

Log in to reply.