Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Coffeeshopen Statistik på flummare?

  • Statistik på flummare?

    Posted by reaper on 2005-08-08 at 00:00

    Finns det nån statistik på ungefär hur många som röker fet i Sverige?
    Vore också kul att veta hur mycket pengar vi svenskar lägger ut varje år på att köpa röka. 8)

    replied 18 years, 8 months ago 5 Members · 11 Replies
  • 11 Replies
  • reaper

    Member
    2005-08-08 at 12:30

    Kolla här: http://www.nationmaster.com/graph-T/lif_can_use&int=-1&id=EUR

    Det står att 0.98% (folk äldre en 15 år) i Sverige har rökt cannabis, vilket är ganks lågt om man jämför med Ny Zeeland (22.23%), Australien (17.93%) och USA (12.30%) som är de första tre i listan. Konstigt nog ligger Nederländerna på nionde plats (9 av 26) med bara 5.24%

    Denna är den enda statistik som jag vet. Kanske stämmer det inte alls i praktiken. (Sverige ligger på 25te plats av 26 länder, mellan Mexiko och Japan)

    När det gäller alkoholkomsumption http://www.nationmaster.com/graph-T/hea_alc_con ligger Sverige på 24 plats av 28 länder. Kolla länkarna och dra era egna slutsatser.

  • reaper

    Member
    2005-08-08 at 12:54

    jag vet inte nått om övriga sverige… men om jag inte kom ihåg fel läste jag en artikel i BotkyrkaSalem att va 7 ungdom i botkyrka har puffat eller puffar…

    såå det officela siffran är nog högre en 0,98% här skulle jag gissa den va 25-30% :D

    Piz 8)

  • megathron

    Member
    2005-08-08 at 16:26

    Det går inte att ta fram nån statistik på sånt känns det som.

    Men som dom säger everyonedoesit

  • reaper

    Member
    2005-08-10 at 11:49

    Så vitt jag vet är de enda statistiska undersökningarna värda namnet är utförda i form av enkät till högstadieelever och mönstrande till värnplikt (då främst män). Om bruket bland vuxna är mindre känt…

  • reaper

    Member
    2005-08-10 at 13:34

    Det står att 0.98% (folk äldre en 15 år) i Sverige har rökt cannabis

    det tror jag inte alls på eller också har jag levt i en hasch psykos de senaste tre åren. troligtvis är det våra fina politiker som vill visa hur framgångs rik sveriges narkotika politik är, och med tanke på den kan man fråga sig om inte göran persson flummar på något betydligt hårdare en cannabis.

  • reaper

    Member
    2005-08-10 at 13:48

    Enligt folkhälsoinstitutet var antalet vuxna män, år 2004, som under det senaste året använt cannabis, 3 %. 1 % hade använt sig av det under den senaste månaden.

    Vad som är intressant i sammanhanget, är att trots att Sverige ligger lågt i statistiken över hur många som testat cannabis, så har vi ändå internationellt sett höga siffror på antalet tunga missbrukare.. en definitionsfråga möjligen, men hur som helst så har vi i Sverige ändå flest tjackisar… bra drogpolitik alltså 🙄

  • reaper

    Member
    2005-08-10 at 15:51

    Det låter väldigt lite. Tycker det känns som att kanske 1/3 röker eller har testat. Umgås med folk i olika kretsar med olika bakrund i alla åldrar. Det är förbannat vanligt skulle jag säga. Tror jag känner mer folk som har testat än inte gjort det. Och jag skulle inte vilja påstå att jag hänger med pundarfolk. Helt vanliga svenska skulle jag nog säga. Men jag kanske lever i en drömvärld.

  • reaper

    Member
    2005-08-10 at 17:49

    En knapp %?! Inte en chans!

    Har suttit och funderat ett tag, och kommer fram till att minst 3% i min ort
    och orter omkring röker cannabis.
    Räknar man alla som testat kommer vi uppemot 10%!

    Det låter som om de där siffrorna har friserats för att visa hur “framgångs-
    rik” den svenska modellen är! 🙄

  • powerpuffgirl

    Member
    2005-08-10 at 18:47

    För ett antal år sedan läste jag i Metro att ca 800 000 svenskar har testat cannabis.

    En siffra på 10 % har jag också hört.

    Så att det är ca 1-3% som röker mer eller mindre regelbundet, det kan jag tro på. Det skulle ju i så fall handla om ca 100 000 personer.

    Med tanke på att man räknar med att det finns ca 27 000 tunga missbrukare, och att man i Sverige räknar folk som röker cb dagligen till tunga missbrukare, och 1000 av dessa tunga missbrukare är heroinister, tja, då torde väl dessa siffror stämma.

  • sleepaz

    Member
    2005-08-10 at 21:11

    man borde gå ut på arbetsplatserna och skicka ut enkäter… Då skulle vi få en helt annan bild av cannabis konsumtionen…

    Vill man göra lumpen så nämner man ju inte att man rökt brajj..

  • sativan

    Member
    2005-08-10 at 21:25

    Många har testat någon gång, men jag är övertygad att det inte rör sig om mer än ett par procent som röker. Och en mycket liten promille som missbrukar. :|

Log in to reply.