• Creator
    Discussion
  • #11366

    reaper
    Participant

    Försöker räkna ut hur mycket THC det finns i en joint/pipa (vilket kan vara en godtycklig mängd egentligen). Tänkte jämföra lite med alkohol och dödlig dos och så.
    Hittills har jag kommit fram till att den dödliga dosen (LD50) alkohol är mellan ~7 och ~10 g/kg, det motsvarar mellan ~500 och ~700 g för en person som väger 70 kg.
    En sjuttis Absolut (40%) innehåller ~221 g alkohol.

    Den dödliga dosen (LD50) THC är mellan ~40 och ~1300 mg/kg vilket motsvarar mellan ~3 och ~89 g rent THC för en människa som väger 70 kg.

    Tanken är väl att jämföra med en dos som är någorlunda jämförbar med alkoholmängden i en sjuttis Absolut.

    EDIT: oj, som jorbel påpekar så ska det vara gram och inte kilogram 😳

  • Author
    Replies
  • #157053

    reaper
    Member

    Jo det lär väl vara rätt svårt att få en dödlig överdos THC. Och isåfall är det ju möjligt att få det av tex kaffe också.

    Dock så är jag lite tveksam till dina alkoholsiffror. Jag tror knappt jag skulle överleva två sjuttisar på en gång om jag fick behålla innehållet i magen (vilekt jag knappast skulle göra). Men å andra sidan har jag ju i motsats till dig inte tagit reda på fakta (eller experimenterat :) ) så du har nog rätt ändå.

  • #157054

    reaper
    Member

    Den dödliga dosen (LD50) THC är mellan ~40 och ~1300 mg/kg vilket motsvarar mellan ~3 och ~89 kg rent THC för en människa som väger 70 kg.

    Mellan ~3 och 98 gram ska det vara.

    Sen kan man ju räkna på hur mkt gräs som skulle behövas för att ta livet av 50% av rökarna, om vi använder ld50 värdet på 40mg/kg skulle det behövas 14 g gräs (om styrkan är 20%). Själv är jag en vekling, men jag känner inte många narkomaner som klarar av att peta i sig 14g gräs.

    En “tripprapport” från erowid som jag läste för ett tag sedan, den behandlar “överdosering” av CB:
    http://www.erowid.org/experiences/exp.php?ID=6642

    /jorbel

  • #157055

    lays
    Member

    rätt gammal tråd det här nu, men skrivet ändå 😉

    Vad jag har hört/vet så inehåller så kallade “alcohol pills” ca 1 liter vodka, får du ett sånt i dej så dör du inom 20 min…

    Något tvivelaktig källa..men jag tycker absolut inte det låter helt orimligt??

    (Ursäkta min stavning)

  • #157056

    morph
    Member

    Hrmm… “men jag tycker absolut inte det låter helt orimligt”
    och hur skulle 1l sprit kunna förpackas i ett piller tror Lays?
    Skulle säga mycket tvivelaktig källa… eller värdelös kanske är bättre beskrivande.
    Vad har det tagit åt folk?

  • #157057

    knarkkorven
    Member

    fördmodligen är det meta-tabletter.. nästan samma ämne som bildas i kroppen när alkohol bryts ner. Mycket giftigt. Läste för ett tag sedan om några finnar som dog efter att försökt bli fulla på sånna i tron att det var riktig sprit.

  • #157058

    weedislife
    Member

    @Knarkkorven wrote:

    fördmodligen är det meta-tabletter.. nästan samma ämne som bildas i kroppen när alkohol bryts ner. Mycket giftigt. Läste för ett tag sedan om några finnar som dog efter att försökt bli fulla på sånna i tron att det var riktig sprit.

    Finnar också !! 😉

    Funka inte med koskenkorva då eller 8)

    Mer troligt att det skulle vara Norrbaggar isånafall enligt mej själv :P

Log in to reply.