Panikångest!

Cannabis medicinska och psykologiska egenskaper. Positiva som negativa.

Moderatorer: friggs, Josef_K

Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Panikångest!

Inlägg av reaper » 2003-07-08 22:22:50

Jag har rökt regelbundet i någonstans mellan 2 och 3 år nu och har aldrig varit med om eller sett något liknande det som hände mig nyligen.

Det var i onsdags som jag rökte en pipa efter jobbet och hade en "gränspsykotisk upplevelse", vilket fick panikångest att bryta ut.

Först trodde jag att det var en helt vanlig nojja som skulle gå över när ruset lade sig, men ack så fel jag hade... 2 dagar efteråt stod jag inte ut och var tvungen att träffa läkare, hon sa att det var panikångest och skrev ut lugnande (Atarax).

Det har nu gått en vecka och jag är inte fri från panikångesten, det känns lite bättre och jag klarar av att t.ex. sitta vid datorn korta stunder men det känns fortfarande ruskigt jobbigt.

Nu till det konstiga, det var ingen speciellt krävande upplevelse då det bara var standardhasch jag rökte, dessutom var ruset på väg ner, det hände alltså någon timma efter rökningen.

Jag har t.ex. tagit svamp och rökt salvia innan, så det var inte på något sätt att det blev för mycket, tvärtom kände jag mig trygg och lugn... ändå bröt det ut.

Samtliga jag har pratat med (läkare och liknande) skyller på att jag har rökt för mycket för länge, men jag har väldigt svårt att tro att rökat ensamt är boven.

Allt jag vill nu är att bli "normal" och jag kommer låta bli att röka på obestämd tid.

Vad jag undrar över är väl egentligen ifall det är någon som har egna erfarenheter av det här och kanske kan uppskatta hur lång tid det tar innan det går över?

Kan väl tillägga att de första dygnen var fruktansvärda, vågade inte vara ensam, vågade knapt gå på toa ens... ständig rädsla och skräck, kallsvettningar, kräkningar, muskelryckningar m.m.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-09 7:30:36

har rökt regelbundet i ca 3 år och aldrig varit med om något liknande, ja förutom vanliga nojjor då. finns ju folk som rökt bra mycket längre utan att råka ut för det som hände dig, hoppas det lägger sig. nu har ud iaf en bra anledning att softa med rökat ;)

tror att det måste varit något som legat latent hos dig som cannabisen kanske hjälpte fram, eller så kanske samma hänt om du druckit alkohol....
Draken
Avstängd

Inlägg av Draken » 2003-07-09 9:35:41

..Jag lider med dej :( Jag tycker att du ska gå tillbaks till din doktor å be om att få utskrivet den minsta dosen Diazepam,..0,5mg Xanor,om det här inte går över..MEN..Röka inte på mer å passa dej för Diaz. så du INTE tuggar i dej för många, det e jäävligt vanebildande..Atarax e sömnmedel å hjälper inte speciellt mot Panikångest..Mitt råd: Lägg ner rökat,Be om en LITEN kur med Xanor,,E de jobbigt på vägen,hjälper jag dej gärna :wink: ..m.v.h.!
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-09 11:09:48

Jag har liknande erfarenheter men då inte av ett cannabisrus. Tvärtom var
detta under en av min perioder av avhållsamhet från drogen. Istället var
den utlösande faktorn ett tandläkarbesök. I samma stund som jag steg upp
ur tandläkarstolen så hamnade jag i någon sorts chocktillstånd med stark
ångest som varade i 3-4 veckor. Jag gick till läkare flera gånger men dom
kunde inte komma på vad det var för fel, däremot av dom mig en
sjukskrivning och rekommenderade mig att ta det lungt. Jag fick även tid
hos psykiatriker och psykolog. Jag har inte tandläkarskräck så jag vet att
det inte är det. Jag var inte påverkad av några droger förutom
lokalbedövande och enligt läkaren så kan detta inte heller utlösa denna till
av ångesttillstånd. De enda mediciner jag fick var insomningstabletter, jag
är därför inte så säker på att de mediciner som dragonfly rekommenderar
är rätt. framförallt ska du ha medicin så ska de rekommenderas av en
psykiatriker, inte av någon här på forumet och egentligen inte heller av en
allmänläkare då dessa inte är helt insatta i psykiatrin och dess mediciner.

Allt jag kan säga är att det kommer att gå över men att det kan ta ett tag,
för mig tog det som sagt 3-4 veckor men det kan nog ta längre tid också.
Jag skulle också rekommendera dig att gå till psykiatriker som kan skriva
ut en lämplig medicin åt dig och till en psykolog, det kan vara skönt att
kunna prata med någon om ångesten.
Användarvisningsbild
e2npau
Småodlare

Inlägg av e2npau » 2003-07-09 14:07:02

Det låter onekligen rejält otrevligt det du har råkat ut för, jag hoppas att det ordnar upp sig för dig omgående!

Kom att tänka på en sak som hände under greklandssemester för ett par år sedan. Ett par rum bort från oss på hotellet så bodde det ett gäng grabbar som hade åkt på semester för att "supa skallen i bitar", något som de onekligen var väldigt bra på. Festen verkade vara igån dygnet runt i deras hotelrum. En dag så var det en av gossarna som hade fått lite mycket att dricka och gick hem för att "vila sig".

Ett par timmar senare kom ambulansen tillsammans med polis och hämtade honom, då hade han hunnit slå sönder hotelrummet riktigt ordentligt och kleta ner väggarna med bajs. Psykos tror jag visst att det kallas för ... Jag pratade lite med en som jobbade på hotellet och det var tydligen inte första gången som något sådant hände, folk som råkade ut för det blev tydligen kvar på hispan i ett par veckor.

Så nog kan olika former av rusmedel vara en utlösande faktor för psykoser alltid, om det är vanligare vid intag av cannabis än vid alkohol har jag dock ingen aning om.

/N
Användarvisningsbild
Weasel
för nojjig för sitt eget bästa

fd

Inlägg av Weasel » 2003-07-09 14:16:04

hmm testa röka en till joint med det gräs du mest föredrar,kanske går det över?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-09 14:56:21

Jobbigt, har själv vart med om det där. Att börja medicinera vet jag inte riktigt om det är en bra ide än. Men det känner du själv, är det allt för jobbigt så kanske du måste ta något för att orka ta itu med problemet. Sen så tycker jag du ska inse och inte tvivla på, att du inte har hamnat i en "hashpsykos", utan drogen utlöste panikångest som låg och väntade inom dig. Vidare så kan det vara givande att prova vilka situationer panikångesten bryter ut, och istället för att fly känslorna och symtomen(vilket kroppen är automatiskt inställd på) försöka känna vad det är som egentligen händer i kroppen i dessa situationer. Det är jobbigt men det är så du får jobba med det. Lyssna inte på läkarna och alla som enbart skyller på rökat, dom "försöker" bara väcka tvivel och skuld i dig vilket resulterar i att det blir svårare att bli kvitt det. Om du känner tvivel av någon anledning, att du tex. pga. vissa symtom tvivlar på att det enbart är panikångest det handlar om, var inte rädd för att prata om det, här eller någon annanstans.
Det ordnar sig ska du se, lycka till!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-09 21:22:47

Tack för alla svar, speciellt tack till dig Friggs.

Friggs: Läkaren jag skrev att jag hade uppsökt var psykiatriker, men detta kändes inte speciellt givande, så jag ska lyda ditt råd och försöka få kontakt med psykolog eller liknande, skulle kännas skönt att få prata med någon expert på området som verkligen vet vad han/hon pratar om.

Känns också bra att du gav mig ett tidsperspektiv, då detta känns som en av de värsta grejerna, man undrar ju om man kommer få dras med det här resten av livet... vilket jag garanterat inte skulle stå ut med.

Cheech: jo tack, det har jag märkt... Är lite det som är så jobbigt också, att man inte har kunnat få någon bra hjälp någonstans, vänder man sig till vården så skyller dom på rökat, vänder man sig till "andra sidan" får man mest höra tvärtom, att det inte är rökats fel, men ärligt talat så skiter jag i allt vad cannabis heter just nu, det är panikångest jag behöver hjälp med, inte att komma ur något s.k missbruk.

För övrigt glömde jag tillägga att det hela präglas av en stark overklighetskänsla, som är förbaskat jobbig, känns som att vara i en tecknad serie ungefär.

I skrivande stund känner jag mig ganska lugn, har en vän på besök och han är den första utomstående som jag har kunnat umgås med sen det hela bröt ut, vilket känns som ett framsteg :)
Förvirringen är dock otroligt jobbig, har t.ex. ingen aning om vad jag faktiskt skrivit precis nyss, så jag ber om ursäkt ifall texten kanske är svår att tyda.

Är det kanske någon som vet hur vanligt det här är egentligen?
Finns det över huvud taget någon bra hjälp att få?

Har dessutom fått problem med mardrömmar, har haft 5-6 extrema mardrömmar på bara 2 nätter och jag menar extrema.
Igårnatt upplevde jag t.ex. att jag vaknade i min dröm, jag trodde alltså att jag hade vaknat och var i "verkligheten", folket runtomkring mig på stranden jag stod blev avbitna på mitten av groteska varelser...
Fasar inför natten som nu kommer...

Återigen tack för de seriösa svaren.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-10 0:05:21

Har du känt av antingen i det akuta stadiet när det bröt ut eller efteråt typ kramper i ryggslutet,krypande/brännande/kyla/extremt tryck längs ryggraden,nacken och hjässan?
Användarvisningsbild
z0rdim
Ganjaman

Inlägg av z0rdim » 2003-07-10 11:17:21

Det här med "mardrömmar" känner jag igen, kommer varje gång man har ett uppehåll tycker jag... Men vet inte om jag skulle vilja kalla det mardrömmar, snarare väldigt bisarra drömmar, tycker faktist själv att det är väldigt intressant, och har aldrig vaknat som man gör ur en riktig mardröm, dvs sätta sig upp i sängen och skrika typ (hände väl nån gång när man var liten). Drömmarna är ju alltid drömmar, även om dem ibland kan kännas väldigt verkliga.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-10 16:54:32

fan va läskligt det låter.. jag vill inte få någon psykos eller panikångest.. jag har rökt i nästan 3 år och har aldrig någonsin haft några problem med rökat.. förutom lite vanliga nojjor och att man glömmer lite mera nuförtiden..

nu när ni skriver sådana här saker så triggar ni nån oro inom mig så jag också kommer få psykos.. 8O

craaaaaaaaazy...
Användarvisningsbild
Raja Ram
Shpongled
Kontakt:

Inlägg av Raja Ram » 2003-07-10 18:12:11

inconvenience skrev:fan va läskligt det låter.. jag vill inte få någon psykos eller panikångest.. jag har rökt i nästan 3 år och har aldrig någonsin haft några problem med rökat.. förutom lite vanliga nojjor och att man glömmer lite mera nuförtiden..

nu när ni skriver sådana här saker så triggar ni nån oro inom mig så jag också kommer få psykos.. 8O

craaaaaaaaazy...

Jag var med när det hela hände för Vali Hala, har varit lite ängsligt att röka sen dess. ;)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-10 19:06:22

cheech skrev:Har du känt av antingen i det akuta stadiet när det bröt ut eller efteråt typ kramper i ryggslutet,krypande/brännande/kyla/extremt tryck längs ryggraden,nacken och hjässan?

Ja, exakt.
Känner så hela tiden och jag känner igen känslan från tidigare starka nojor från vissa röktillfällen, bara det att det försvinner inte nu.
Du skrämmer mig nästan när du beskriver så in i detalj hur det känns, hur kunde du veta? Inga dåliga nyheter hoppas jag och isåfall får du linda in det fint så jag inte får panik :wink:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-10 19:14:56

Fick föresten träffa en underläkare idag, som skrev remiss samt skrev ut recept på Cipramil.
Kommer väl ta ett par veckor innan jag börjar känna av dess effekt antar jag, så det är väl inte mycket mer jag kan göra än att vänta och se vad som händer och försöka hålla ut.

Tyckte det var lika bra att hålla tråden uppdaterad, ifall nu någon annan skulle råka ut för samma sak så kan det kännas skönt om man kan få veta lite om det.
Användarvisningsbild
Smacky
Sjökapten

Inlägg av Smacky » 2003-07-10 21:35:49

Det är bra att du håller tråden uppdaterad. Skriv gärna här ibland och berätta vad som händer.

Du blir nog bättre snart. Krya på dig. :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-10 22:10:51

Har läst runt lite om panikångest nu, vilket har varit otroligt lättande.
Ni som kanske blir oroliga för att drabbas av samma sak när ni röker kan nog vara lugna, det handlar inte om cannabis iaf, även om det i mitt fall var en av de utlösande faktorer.

Symptom på panikångest är:

* Ansträngd andhämtning
* Yrsel, ostadighetskänsla
* Hjärtklappning
* Smärtor eller obehag i bröstet
* Darrningar, skakningar
* Svettningar
* Kvävningskänslor
* Illamående eller magbesvär
* Overklighetskänsla
* Stickningar i händer och fötter
* Värmevallningar eller frysningar
* Rädsla att dö
* Rädsla att bli tokig eller att göra något okontrollerat

Den understa punkten var förmodligen den som skrämde mig mest i början...
Panikångest verkar föresten vara ganska vanligt, ska visst vara lika vanligt som diabetes!
10% av befolkningen har drabbats av det medans 2% lider av det.

Har dessutom läst lite om kundaliniresning, vilket också stämmer in ganska bra på det jag upplever... lite FÖR bra nästan :lol:

Tack än en gång för era svar!
Användarvisningsbild
baltazar91
ForumModerator

Inlägg av baltazar91 » 2003-07-10 23:00:23

Vali Hala Ali Mohammed skrev:Har dessutom läst lite om kundaliniresning, vilket också stämmer in ganska bra på det jag upplever... lite FÖR bra nästan :lol:

Jag hade tänkt låta bli att nämna det, men när du ändå tar upp det så... :)

För mig är det troligt att cannabis har en aktiverande funktion på kundalinikraften i oss, precis som andra medvetandeförändrande tekniker och droger kan ha.
Typiska symptom på kundaliniuppvaknande är upplevelser av "energi" som forsar eller hoppar uppför ryggen, ljusfenomen och "andliga" upplevelser, som kosmiskt medvetande och förening med universum.
Kundalini kan utlösas av allt som förändrar ens medvetandetillstånd, som t.ex. meditation, alkohol eller psykoaktiva droger. Av de troger jag testat är nog cannabis den som ger starkast kundalinisymptom.

Man kan även få kundalinipsykoser. Detta lär inträffa om kundalini har väckts på "fel" sätt eller om personen inte är redo att hantera dessa upplevelser. Då kan kundaliniupplevelsen istället bil ångestladdad och psykotisk.
Personligen undrar jag om inte detta är vad som avses när folk drabbas av haschpsykoser. Att det egentligen är kundalinipsykoser, som lika gärna skulle kunnat utlösas av för mycket meditation.

Jag vet att det låter flummigt med kundalini, men det är faktiskt ett reellt psykologiskt fenomen. Därmed inte sagt att det verkligen handlar om "andliga" händelser, men fenomenet som sådant existerar.
Det finns massor med människor som får regelrätta kundaliniuppvaknanden och hamnar i psykotiska tillstånd på grund av detta, men som aldrig har hört talas om fenomenet tidigare. Ändå kan de beskriva symptomen lika tydligt som om de läste innantill ur en indisk yogaskrift.

För den som vill läsa mer om kundalini finns ett bra FAQ här:

http://www-cad.eecs.berkeley.edu/~keutzer/kundalini/kundalini-faq.html

Några av mina första tankar om cannabisruset när jag började röka var att det liknade symptom på uppvaknad kundalini. Det kändes som om en massa pirrande energi steg uppför ryggraden.

Det finns ett Svenskt nätverk för kundalinidrabbade på den här adressen:

http://kundalini.se/

De har mycket och lättillgänglig information om kundalini på svenska.

Om det verkligen är kundaliniresning du fått, Vali, så kan det vara en chans att växa som människa och få en helt ny syn på tillvaron.
Själv tror jag att det aldrig är en slump när kundalini vaknar... :)
Användarvisningsbild
baltazar91
ForumModerator

Inlägg av baltazar91 » 2003-07-11 12:06:58

Jag instämmer helt med att det finns mycket att ifrågasätta på den sidan och borde kanske nämnt det. De har en ensidig bild av fenomenet och det är en hel del spekulationer som tas som sanning.
Kanske borde jag inte postat länken, men jag tycker att det är intressant att ett sådant nätverk finns och tänkte att det kan vara av intresse även för andra.

Sidan kan ändå fylla en funktion för de som fått problem med kundalinisymptom och som vill hitta andra med liknande erfarenheter. De har också en del tips som kan hjälpa till att lugna ner symptomen.

Annars är min uppfattning att kundalini är någonting positivt. Ska man läsa på kundalini.se bör man kanske även läsa FAQ:en som jag också länkade till. Den är mer neutral och ger bättre överblick över fenomenet.

Det där om sexuell aktivitet och utlevelse bör man nog sätta i sitt sammanheng. Ett normalt aktivt sexliv är nog ofta sundare än inget sexliv alls, men blir den sexuella aktiviteten överdriven kan den säkert leda till minskad virilitet och ökad trötthet.
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-11 15:26:00

baltazar91 skrev:Det finns ett Svenskt nätverk för kundalinidrabbade på den här adressen:
http://kundalini.se/

När jag besökt denna sida uppstår några frågor för mig.

Varför ska jag vända mig till en hemsida producerad av en kristen rörelse
(Martinusrörelsen) för att få kunskap ett psykologiskt tillstånd när denna
sida tydligt utnyttjar detta psykologiska (och smärtsamma) tillstånd för att
smutskasta österländska traditioner och religioner? :?

Varför ska jag vända mig till en hemsida som beskriver ett psykologiskt
tillstånd med österländsk religiös terminologi när jag lika gärna kan söka
mig till västerländsk vetenskaplig terminologi som är anpassad till den
kultur jag är uppväxt i och som jag därför bör ha lättare att förstå och
därför med stor sannolikhet inte kommer att betrakta som vare sig lika
skrämmande eller "mystisk"?

På vilket sätt underlättar det för en person uppväxt i västerländsk kultur
att få sitt tillstånd beskrivet som kundalini istället för panikångest eller
liknande västerländsk terminologi? Jag vet inte i vilken kultur just Vali är
uppväxt i men finns det inte snarast en risk för att det försvårar för
honom/henne att förstå sin situation och hitta ett sätt att hantera den om
han/hon vänder sig till en terminologi och världsuppfattning som skiljer sig
rejält från den han/hon är van vid? Speciellt med tanke på det förvirrade
tillstånd han/hon befinner sig i? Bör det inte vara lämpligare att åtminstone
under detta tillstånd försöka undvika allt för stora förändringar, tills
tillståndet har stabiliserat?

Är det dessutom inte förbannat korkat att börja snacka om psykoser när
en person befinner sig i en redan själsligt ansträngande situation. Ingenting
i Valis beskrivning pekar på att han ens är i närheten av psykos, men
rädslan för psykos (som hamrats in av farbror staten) kan däremot
förvärra ångest. De flesta av oss här har redan kunnat konstatera att just
statens propaganda med den mytomspunna haschpsykosen i täten skapar
mer nojja än all cannabis hela i världen någonsin skulle kunna göra.

Till sist vill jag påpeka att de somatiska symptom som Cheech beskriver
brukar kallas just psykosomatiska och är mycket vanliga vid all sorts
ångest. Ångest tar sig helt enkelt fysiska uttryck, i synnerhet om vi inte
känner att vi kan hantera den. Hur många har inte någon gång fått ont i
magen vid prestationsångest? Men att ställa frågor på ett så ledande sätt
som Cheech gör kan faktist "skapa" symptomen, ungefär som när någon
skämtar och påstår att du har ett kryp på dig och det omedelbart börjar
klia, trots att inget kryp finns där. Jag vet att cheech inte ställer dessa
frågor av elakhet, men vid sånna här tillfällen bör man inte ställa ledande
frågor. Fråga inte om någon om de känner ditten och datten, fråga istället
hur det känns och låt den tillfrågade beskriva upplevelsen med egna ord.
Användarvisningsbild
baltazar91
ForumModerator

Inlägg av baltazar91 » 2003-07-11 16:12:28

Jag ångrar att jag skrev någonting om det. Jag kände redan från början att det inte skulle vara smart att ta upp det, men när Vali själv nämnde kundalini tyckte jag att det kanske skulle vara intressant för honom, men jag erkänner gärna att jag ibland skriver utan att tänka och det här var inte genomtänkt.

friggs, dina första frågor har jag redan svarat på. Jag postade länken till den svenska sidan för att jag tänkte att det kunde vara av intresse, inte för att jag instämmer med dem i deras syn på kundalinifenomenet. Jag tycker att det är intressant att det över huvud taget finns en sådan sida och hade jag varit i Valis situation föreställer jag mig att jag skulle tyckt att det var intressant.

Ingen säger att någon ska söka sig till förklaringar som inte passar en persons kulturella bakgrund, men Vali tog själv upp kundalinifenomenet och jag antog att det kunde vara intressant för honom att läsa mer.

För en del, inte alla, som hamnar i liknande tillstånd är det fördelaktigt med förklaringsmodellen med kundalini. Har man kundalinisymptom kan man få hjälp av den västerländska vården. Ofta handlar den hjälpen om att lugna ned symptomen och att försöka att återgå till sin "normala" livssituation, kanske utan att man förändrats speciellt mycket. De flesta svenska psykologer/psykiater känner inte till kundalinifenomenet och vet inte att det har en potential att på ett konstruktivt sätt i grunden förändra någons hela livssituation.
Väljer man istället en förklaringsmodell där kundalini spelar en roll kan en del människor få ut mer av det hela än om de enbart valde en västerländsk förklaringsmodell och behandling.

Än en gång, det här var kanske helt fel situation att ta upp detta på. Om Vali känner sig förvirrad av det jag skriver ber jag honom att bortse från mina inlägg. Känner han däremot att något inom honom svarar positivt på detta kan det kanske vara av värde för honom.

Jag har en bekant som har haft och till viss del fortfarande har fullfjädrade kundaliniupplevelser. Det har pendlat i perioder av total förvirring och stor klarhet. Han har fått ut mycket av just kundalinimodellen och kan nu se att det hela har gynnat och berikat hans liv påtagligt. För honom skulle en rent västerländsk vård inte fungerat.

Detta skrivet i all hast och förmodligen behövs kompleteringar, men jag vill inte lämna tråden helt obesvarad.
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-11 20:54:45

Jag vet att jag låter brysk men försök att förstå, hade Vali redan varit
välbekant med kundalini och teorierna runt omkring och inte som nu nyss
stött på det skulle jag inte reagerat lika starkt. Att vid vanliga hederliga
relationskriser eller 30-årskriser etc söka efter "sanningen" bland
alternativa kulturer ser jag inga problem med, tvärtom kan det vara
mycket utvecklande. Men att vid en svår kris med den här sortens
symptom börja söka i okända världar riskerar att öka förrvirringen och
försämmra tillståndet. Jag må tycka att exempelvis att rastafarikulturen är
knepig och till och med konstig. Men om en person som är uppväxt i denna
kultur skulle hamna i en kris som denna skulle jag inte rekommendera
honom att söka alternativa vägar, inte just då. När den värsta krisen är
över och personen börjar få grepp om situationen kan sökandet börja.

Att påstå att svenska psykologer/psykiatriker inte känner till
kundalinifenomenet är lite överdrivet, det är benämningen kundalini de inte
känner till. Däremot tar man inom psykiatrin enbart hänsyn till de negativa
delarna på samma sätt som på den hemsida du nämnde. Negativa
kundalinifenomen och panikångest är helt enkelt samma sak, det har till
och med liknande förklaringsmodeller (nåja!) inom både de väst och öst.
Behandlingarna är på många sätt tillräckligt lika för att båda ska kunna
lätta problemet på sitt sätt. Undantaget är den farmakologiska biten.

Det kan verka fånigt att avråda någon från att byta religös eller filosofisk
inriktning vid ett speciellt tillfälle, men vårt undermedvetna är så pass
känsligt även vid "normalt" tillstånd och trons makt är långt mycket större
än de flesta någonsin kan föreställa sig och bör behandlas varsamt. Jämför
gärna med bruket av droger och "set and settings".

Sen tycker jag fortfarande att det är dumt att söka sig till en kristen
hemsida för att få information om österländsk religion/filosofi men det kan
bero på att jag har PMS vilket är förklaringsmodellen som ursäktar alla
brister en kvinna kan ha! :wink:
Användarvisningsbild
hightower
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av hightower » 2003-07-12 3:12:13

Jeg hadde panikkangst for et par år siden og fikk Seroxat.

Det er ikke særlig godt å ha det slik men for minske de dårlige opplevelsene kan du tenke på hva du tenker på før de dårlige opplevelsene og at det du tenker bør være rasjonelt. Start med fysisk trening og oppsøk de situasjonene du er nervøs for når du er våken og i fysisk god form.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-12 13:58:58

Än en gång, stort tack till dig Friggs.

Natten mellan torsdag och fredag hände något ruskigt plågsamt, som verkar ha varit en allergisk reaktion mot cipramilen, först kändes det ungefär som när MDMA sparkar igång, ungefär som en explosion i hjärnan, som spred sig ut i kroppen och när den nådde huden brände det något FRUKTANSVÄRT och svetten forsade ut.

Vi ringde in till akuten och dom rekomenderade clarityn, vilket födmodigen hjälpte bra.
Efter detta vågade jag inte stoppa i mig någon medicin öh.t, vilket gjorde att jag började må ruskigt dåligt rent fysiskt, efter ett tag började jag med Atarax igen och mår bättre nu.

På tisdag ska jag få prata med någon expert om min ångest, jag riktigt längtar :)

Det positiva nu är att trycket över hjässan har varit borta sen torsdagsnatten samt att det var ett tag sedan jag fick några värre panikkänslor (har hela tiden kännt att dessa två har hängt ihop på något sätt).

Även om mina symptom stämmer in till 80% på kundaliniresning så stämmer dom ju in 100% på panikångest, så jag undanber mig onödigt prat om kundalini i fortsättningen då detta faktiskt gör mig ganska orolig.

Allt jag vill är bara att bli "normal" igen.
Användarvisningsbild
Zap
Garderobssnille
Kontakt:

Inlägg av Zap » 2003-07-12 14:10:18

cipramil verkar ju alltid ge sånna effekter, förstår inte varför det skrivs ut, har hört att man ska va inlagd så de kan övervaka en när man ska börja med cipramil, det tar en månad innan kroppen vant sig, en bekannt fick det utskrivet, hon blev så dålig att hon stod och blåhöll sig i köksbordet för hon skakade så otroligt, även svetten sprutade och det brände i kroppen, som på dig, hon la av med dem direkt
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-12 14:33:26

Skönt att höra att du mår lite bättre! :)
Man behöver framsteg i sådana här lägen, även om de är små.
Kraftiga biverkningar vid användande av Cipramil och liknande preparat är
väldigt väldigt vanliga men brukar gå över efter några veckor. Å andra sidan
så tar det dessutom några veckor innan den önskvärda effekten sätter in och
frågan är ju om man står ut med att både må dåligt i grunden och samtidigt
behöva tampas med biverkningarna? Eftersom du nu kunnat konstatera att
Atarax hjälper så kan det ju vara en idé att bara använda dom tills vidare. En
fördel är nämligen att dessa inte är vanebildande vilket ju kan vara skönt att
veta. Lycka till med mötet på tisdag!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-13 21:51:57

Panikångest är ingen rolig känsla. Tror de flesta faktiskt råkar ut för det nån gång under sitt liv även om det inte pratas så mycket om det. Fick själv en sådan attack en gång efter en operation och var helt upp o ner i en vecka. Det gick över och har inte kommit tillbaka, kände mig som rensad efteråt. Om man har massa underliggande stress så kommer det ut på ett eller annat sätt.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-15 12:24:13

Hej!

Hade idag mitt första möte med min terapeut, eller vad hon nu är :oops:
Det hela var iaf väldans lyckat, hon förklarade för mig det jag behövde få förklarat och hon var säker på att det inte skulle vara några problem, jag är säkert bra om några veckor enligt henne.

Det bästa tippset hon kom med var att aktivera mig så att jag inte hela tiden blickar inåt och känner efter utan sätter annat i tankarna, eftersom det hela bygger på något av en ond cirkel.
Man blir nojig, hjärtat börjar slå, man blir nojig för att hjärtat slår osv osv...

Jag känner mig redan bättre vilket är otroligt skönt, även om jag inte är bra :)

Hightower: Hur tyckte du att Seroxat fungerade?
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-15 12:26:41

Det här med Cipramil föresten... Det finns ju ingen anledning att ta en medicin vars biverkningar är värre än det man tar medicinen för :wink:
Draken
Avstängd

Inlägg av Draken » 2003-07-15 12:57:19

..Eehh.! Orkade inte läsa allt :oops: ,står kanske redan här men, MDMA vad e de för något.?? Tacksam för ett svar :oops: ...... :mrgreen:
Användarvisningsbild
baltazar91
ForumModerator

Inlägg av baltazar91 » 2003-07-15 14:39:32

MDMA kallas ofta för ecstasy. :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-15 15:12:43

Usch fan, lycka till.
Jag vet exakt hur det är. :roll:

Under 6 månader kunde jag inte ens dricka kaffe utan att känslorna började svalla. Ett tips är att krypa ner i ett ljummet bad med en bra tidning när skiten sätter igång. Jag brukade dyka ner under ytan och ligga en stund under vattnet. :P

Nu sitter jag här med en superstark espresso i handen :D Stabilt :P
Draken
Avstängd

Inlägg av Draken » 2003-07-18 11:34:57

baltazar91 skrev:MDMA kallas ofta för ecstasy. :)

... 8O Nu lider jag inte så mycket mer med dej,tror jag.! E jag ensam om att bara ha testat cannabis å sen nöjt mej med det...? ...... :mrgreen:
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-18 13:00:25

Vali Hala: Lycka till med tillfrisknandet. För mej funkar det att umgås riktigt mycket med mina närmsta vänner när jag känner mej nere.
Senast redigerad av 1 reaper, redigerad totalt 2003 gånger.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-21 12:21:25

dragonfly63 skrev:

... 8O Nu lider jag inte så mycket mer med dej,tror jag.! E jag ensam om att bara ha testat cannabis å sen nöjt mej med det...? ...... :mrgreen:

Kan försäkra dig om att MDMA inte har något med min ångest att göra och jag kan inte se hur det heller skulle spela någon roll för den delen...
Användarvisningsbild
Zap
Garderobssnille
Kontakt:

Inlägg av Zap » 2003-07-21 14:47:29

Vali Hala Ali Mohammed skrev:
dragonfly63 skrev:

Kan försäkra dig om att MDMA inte har något med min ångest att göra och jag kan inte se hur det heller skulle spela någon roll för den delen...

Ecstasymissbrukare kan efter en tids drogintag bli utbrända, alltså få en spökliknande reaktion, bli sexuellt ointresserade och få bla. svåra depressioner.

det kanske är propaganda, vad vet jag, har aldrig testat och kommer aldrig att göra, men jag misstänker att det ofta ligger andra droger bakom när cannabis får skulden för att framkalla psykoser
Användarvisningsbild
Raja Ram
Shpongled
Kontakt:

Inlägg av Raja Ram » 2003-07-21 17:20:04

Det var värst vad ni hoppar på Vali Hala angående MDMA-grejen. Jag kan säga att det var runt 8-9 månader sedan han tog någon MDMA, och han har bara tagit det ett fåtal gånger. Ingen stor affär.
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-21 21:24:13

taffel: Hur stor koll har du på psykiatrin egentligen? Kan du skilja på
en psykoterapeut, psykolog och en psykiatriker? Att söka inåt är något
som rekommenderas men inte när som helst, exempelvis inte under en
akut kris eller vid chock då risken för att tillståndet ska förvärras är
överhängande. Även meditation rekommenderas inom psykiatrin men åter
igen inte när som helst och absolut inte vilken sorts meditation som helst.
Vilken typ av meditation rekommenderar du själv vid panikångest?
Chakrameditation kanske? :roll: Inte riktigt va? För självklart bör Vali
lyssna på sitt inre, men inte för att hitta och lösa sina barndomstrauman
eller andra fel utan mer för att vara uppmärksam på sig själv i nuet.
Barndomstrauman kan han rota isen. Inom såväl västerländsk psykiatri,
yoga och zen etc lägger man stor vikt att inte jäkta fram resultat utan att
ha tålamod och vänta tills tiden är inne och du själv är mogen. Det handlar
inte om att fly utan om timing.

Jag håller med om att det skrivs ut alldeles för mycket lugnande och
anti-depressiva idag, men för det mesta skrivs dessa medel faktist ut av
vanliga läkare och inte av psykiatriker. Det i sin tur beror till stor del på
alla dessa ekonomiska nerdragningar inom vården. Själv har jag haft tur
och bor i "rätt" kommun och fick därför tillgång till både psykiatriker och
psykologsamtal en gång i veckan, mina vänner som bor i en annan
kommun fick bara några piller att döva smärtan med.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-22 0:40:16

Väldans tjat om MDMA... Jag kan garantera att min panikångest inte har något att göra med att jag provade MDMA i höstas, något jag för den delen inte ångrar det minsta då detta var en väldigt givande upplevelse!

Taffel: Du skriver att jag mår bättre, visst gör jag det, men jag mår verkligen inte bra! Det är fortfarande en lång väg kvar.
Har lidit av det här i snart 3 veckor och hoppas vara fri från det om ungefär lika lång tid.

Min terapeut har inte skrivit ut någon som helst medicin, det gjorde läkaren.

Det här med att inte sätta fokus inåt... Har du någonsin blivit riktigt nojig när du har rökt? Isåfall har du säkert kommit på att det bästa sättet att bli av med nojan är att tänka på något annat.
Det är ju faktiskt inte så att panikångest kommer av den anledningen att man har en massa saker som behöver bearbetas, visst, ångesten behöver bearbetas, men detta måste jag vänta med tills jag mår bättre.

Det som är den viktigaste faktorn i panikångest är att man har en falsk föreställning om vad som kommer hända, något som inte är rädslorelevant.
Ta t.ex. folk som är rädda för spindlar och andra kryp, dom har ju egentligen ingen anledning till detta utan har en falsk föreställning om vad som händer när de tar i en spindel.

I mitt fall utlöste den gränspsykotiska upplevlsen en enorm skräck för att bli galen, en skräck som inte har någon relevans men orsakar en ond cirkel av fysiska och psykiska fenomen. Det är först när cirkeln har blivit bruten (en del av denna är t.ex. hjärtklappning vilket förklarar varför man skriver ut lugnande) och jag har blivit "normal" som jag kan börja bearbeta min ångest, som är grunden i hela problemet.

Att säga till någon som är mitt i en stark panikångestupplevelse att meditera är nog tyvärr ganska meningslöst, finns inte en chans att man skulle klara av det om man så ville... Man mår helt enkelt för dåligt fysiskt, kroppen skakar, hjärtat slår, svetten sprutar, det bränns och kyls på samma gång, man kippar efter luft pga andnöden, man ligger och spyr och musklerna rycker åt alla håll och kanter, det är helt omöjligt att vara stilla.
Sedan finns det minst lika många anledningar till varför det inte skulle funka på den psykiska fronten också. Det är väldigt svårt att försöka slappna av och känna efter när det enda man kan tänka på är att försöka hålla ut.

Det handlar om så mycket mer än att bara känna ångest, något som förmodligen inte går att föreställa sig om man inte har upplevt det själv.
Känns ungefär som om hjärnan har "hakat upp sig" sig i panikläge och gör kroppen ständigt redo för flykt genom att pumpa utt en massa signalsubstanser till höger och vänster.

Även om jag inte har mediterat under den här tiden så har jag under de här 3 veckorna varit med om en resa i min egen rädsla som har varit väldigt lärorik och givande dock otroligt plågsam.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-22 11:40:01

resa i min egen rädsla

verkligen bra sagt!.

känner igen det helt och hållet.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-22 19:35:07

Kom precis hem från ett möte med en läkare, vilket var helt uppåt väggarna... Hon kunde inte på något sätt förstå vad jag menade och skyllde precis allt på cannabis... "Hasch-abstinens-panik" :lol:
Förstår inte hur hon på allvar kan mena att roten till problemet ligger i att jag har abstinens för att jag har slutat röka, jag lär väl inte haft sådär jättemycket abstinens när det bröt ut mitt i ett rus...

Taffel: Det här med meditation kan säkerligen vara en bra ide eftersom kroppen behöver lugna ner sig, jag tror dock inte att jag skulle lyckas speciellt bra...

Det här med "vänta med att behandla din sjukdom tills du blir frisk" är inte direkt vad jag menade.
Vad jag menade är att man först bryter cirkeln, lugnar ner kroppen på medicinsk väg t.ex. och sedan börjar bearbeta roten till det onda med kognitiv beteendeterapi.

Med "hålla ut" menar jag precis vad jag skriver, ibland är det sån terror att det är det enda man kan göra, vänta på att det ska lugna ner sig lite alltså och inte ge upp under väntan.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-22 20:58:13

Såg ett tips till någon som varit med om liknande med då av LSD. När du är i paniktillstånd och hjärnan hela tiden automatiskt letar flyktvägar ta då beslutet att istället gå och lägga dig bekvämt i sängen och slappna av så gott det går och tänk/säg sedan högt för dig själv: "fuck me!" eller kanske "Nu skiter jag i det här!".
Du förstår nog vad syftet är.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-24 11:47:26

taffel skrev:det var fan det larvigaste jag har hört. [...]

Det du måste förstå är att [...]

Du kanske inte riktigt förstod att [...]

Det låter ju faktiskt inte riktigt klokt. [...]

Du kanske inte förstår riktigt [...]

Du själv kanske inte förstår riktigt, dels att folk nog inte uppskattar så fasligt att få dikterat för dem vad de inte förstår, dels att man kanske borde försöka uttrycka sig lite mer försiktigt och ödmjukt när man pratar med någon som befinner sig i en såpass känslig och instabil situation som Vår Vän Vali.

Bara en tanke.

Krya på dig, Vali! Conquer those demons!

/ tamlin
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-24 15:35:30

Vilken oerhört rörande och ärligt inlägg. Jag saknar ord, och kan nog inte bidra med mer visdom än vad som redan sagt. Jag har själv ätit antidepressiv medicin tidigare i mitt liv (nu är jag clean dock) så jag kan relatera lite till det du skriver om och hoppas innerligt det vänder för dig.

All kärlek till dig Vali, jag ska tänka på dig och din situation under min meditation i morgon. Bild
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-24 18:25:24

Tack så mycket för erat stöd, det betyder väldigt mycket för mig! :D

Ska som sagt träffa en psykiatriker på tisdag som sägs vara väldigt duktig... Har tänkt som såhär, då har det gått en månad och om jag inte känner mig bättre då så kanske det är dags att lägga om taktik?
Jag funderar på det här med Seroxat, kan det vara en bra ide att be om det? Har en nästan släkting som har lidit av panikångest och på henne hjälpte Seroxat bra.

Seroxat ska visst plocka ner hjärnan till en normal nivå, sen fortsätter man gå på medicinen ett tag så att hjärnan vänjer sig och bibehåller den normala nivån, men det är också allt jag vet om det, vore väldigt snällt om någon som vet något om Seroxat eller har egna erfarenheter av det kunde berätta lite om det.

Dock har jag ju gjort det stora misstaget att berätta för läkarna att jag har rökt cannabis, de flesta jag har träffat på har endast fokuserat sig på det här och de vill ju inte ge något vanebildande till en "missbrukare" så jag vet inte om jag kommer få den i vilket fall.
Men borde dom inte vara med på att försöka med ifall man ändå inte blir bra?
Riskerna att bli beroende av medicinen känns som en baggis jämfört med att få dras med panikångest en längre tid...

Min släkting hade dessutom gått på Seroxat i ett år och hade inga som helst problem att sluta med den.

Tack än en gång för erat stöd och för att tråden har blivit så uppmärksammad!
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-24 22:30:42

Vali Hala Ali Mohammed: Jag har läst dina inlägg sedan trådens början och känner med dina problem. Jag kan inget om SSRI/"lyckopiller" och sådant dära, men jag har haft lite ångest så jag förstår vad det är att må så dära dåligt. Spytt har jag aldrig gjort, men jag har väl känt det som om att vara fast i en spiral där medvetandet och själen bara vrids åt allt hårdare. Tvivlade på allt gjorde jag, kunde inte skilja på stora och små föremål och fick ingivelser om att kompisarna konspirerade mot mig. Jag gick inte till psykolog och fick inga medel för att klara mig ur ångesten. Trots det mår jag nu rätt helt ok. Som jag uppfattar det så har du bättre förutsättningar än vad jag hade - så därför kommer det gå ännu bättre för dig! :D

När jag får ångest attack så försöker jag acceptera att jag har det. Jag säger till mig själv, nu har jag ångest. Sedan säger jag till mig själv att det är skit samma med hur allting går. Går allting åt helvete, så får det väl göra det då! Det som fick mig att må bra och komma ur ångestens grepp var en positiv inställning till livet och mitt moto blev "även om allting är skit så skall jag ändå försöka ta vara på och uppskatta att jag t.ex. ligger här på sängen och får vila (eller spela TV-spel eller vad jag nu gjorde)". Att försöka hålla sig aktiv och kanske dra ner på det eventuella mediterandet kan vara en bra idé!

Om jag hade varit dig hade jag försökt komma ihåg det du upplever nu, för det kan göra att du när du mår bättre får världens drivkraft till att göra saker. Just nu får du reda på hur du inte vill ha det i ditt liv - kommer du ihåg det när du mår bra kanske du kan få det bättre än vad många andra någonsin får det; eftersom du är så motiverad till att göra något av ditt liv.

Den ångest som jag upplevde under flera års tid, har fått mig att idag uppskatta livet så mycket mera än vad jag tror jag skulle gjort annars.

Det var mina 5-öre, tänkte bara försöka hjälpa dig att få lite positiva tankar att kontra de negativa med. Säkert kommer din ångest att gå över med tiden... allting går över! Ta de lungt och baka en smarrig rabarber paj eller något sådant. Leta upp något gammalt gosedjur och mys lite i soffan med nån skyst komedi!

Glöm inte att: Äta som vanligt, sova 8 timmar varje natt och motionera lite sådära lagom. Själv sätter jag mig alltid ner och bara tar det lungt, om jag tycker att allting blir "lite för mycket".
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-25 10:45:06

Foamy: Tack, jag känner igen mycket av det du beskriver speciellt det där med att acceptera sin situation, det är ju inte direkt så att man kan fly från sig själv... Känns dock som att fly från mig själv är det jag vill för jag känner mig inte alls bekväm i mig själv längre.

Har haft en väldigt jobbig natt, det började vid 2-tiden då jag skulle försöka sova, efter ett tag satt jag och skakade av rädsla, så jag ringde min flickvän och vi pratade i ett par timmar vilket gjorde mig lugn igen.

Jag la mig nu på soffan och skulle försöka sova och då hände det massa lustiga grejer, kändes nästan som om panikattackerna gjorde allt dom kunde för att lura mig, jag har lärt mig att avstyra en panikattack när jag känner att den kommer, så nu kom de väldigt snabbt, så snabbt att jag inte hade en chans att märka att det var påväg förens det var på sin topp, väldigt snabt och explosivt alltså, fick någonstans mellan 10 och 20 stycken innan jag somnade.
En annan jobbig grej är något som jag har väldigt svårt att beskriva, men det är ungefär som en "gränskänsla" eller vad man ska säga, ungefär som en blandning av att se och känna på något, även om jag inte gör något av det.
Läste i en tråd om någon som hade tuggat tuggummi och fått för sig att det var såna höbalar med vit plast på som han hade i munnen, det låter som en känsla som är väldigt lik de "gränskänslor" jag menar.

Har även fått ganska starka CEV´s dessutom, fick en stark syn av en död kvinnas ansikte när jag blundade (kommer bara när jag ska sova).

Somnade äntligen vid 6:30 och vaknade vid 10.
Spydde oavbrutet i en kvart utan att få upp något annat än saliv och andra vätskor från munnen... gjorde väldigt ont.

Vågar inte längre lita på att någonting som jag ser, allt är så dimmigt och rörigt så jag ser fel nästan hela tiden.

Ska snart åka in och träffa någon übersköterska som ska vara en av de bästa dom har på panikångest, hoppas verkligen att hon kan hjälpa mig för nu orkar jag inte bli sämre mer.
Användarvisningsbild
Zap
Garderobssnille
Kontakt:

Inlägg av Zap » 2003-07-25 14:39:19

är du säker på att det inte är nått fysiskt fel, varför spyr du?, kanske det är nått som klämmer i skallen på dig
Användarvisningsbild
friggs
Riskaka

Inlägg av friggs » 2003-07-25 14:59:45

Att spy när man har panikångest är iof inte ovanligt, men jag tror faktist att det kan vara bra att se till att få en liten hälsoundersökning. Jag fick det, blodprov togs och blodtrycket mättes, och även om de inte hittade något fel så kändes det bra att veta att det inte var något fysiskt fel på mig.
Användarvisningsbild
Zap
Garderobssnille
Kontakt:

Inlägg av Zap » 2003-07-25 16:42:18

jag har lärt mig leva med skiten, första, och den värsta, (troligen nått liknande du upplevde) jag hade, (c:a 20 år sen, innan jag började med CB), trodde jag att jag fick en hjärtinfarkt, detta fortsatte och jag gick hos läkare efter läkare och tog en hel del EKG´n, panikångest existerade inte då, kände mig som en hypokondriker och slutade söka hjälp, tog itu med skiten själv, det tog tid, man kan inte ha hjärtinfarkt varje dag i ett halvår utan att dö, logiken tog över s.a.s., psykologer ger jag inget för, de är nollor som läst in en bok, att, "så här funkar det" och då går vi efter det, mer störda personer får man leta efter
Senast redigerad av 1 Zap, redigerad totalt 2003 gånger.
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2003-07-25 16:46:47

Hon som jag träffade idag sa också att det var väldigt vanligt att man spyr vid ångest... finns ju en anledning till att folk spyr när dom blir väldigt skrämda/äcklade i filmer och sånt ;)

Hon kunde dock inte göra mycket för att hjälpa mig och sa inget nytt direkt. Däremot kommer det en överläkare från danmark på Tisdag som jag ska träffa, han om någon verkar kunna göra något, så jag har höga förväntningar :)

Det där med hälsoundersökning låter inte helt fel, men ska man be om en vanlig koll bara eller ska man be om någon speciell koll?

Mår för övrigt i skrivande stund lite bättre... har gråtit mycket idag och det har lättat lite på trycket. :)
Skriv svar