Cannabis diskussion på aftonbladets forum

Legalisera cannabis. Forum för cannabispolitik och -aktivism.

Moderators: Hr Sanders, Powerpuffgirl

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

Cannabis diskussion på aftonbladets forum

Postby reaper » 2008-07-29 21:57:08

Tänkte bara informera att jag har startat upp en diskussion om man ska göra cannabis lagligt på aftonbladets forum.
Skulle ju vara bra om nån här ifrån var där och svarade på fråger och gav dom riktig info.

http://forum.aftonbladet.se/thread.jspa ... 7&tstart=0

Jesus
Garderobssnille
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Jesus » 2008-07-29 22:34:34

Vem orkar registrera sig som användare på ett nytt forum för att diskutera cannabis med ungefär fyra personer som uppenbarligen ändå inte vet ett skit om ämnet?

friggs
Riskaka

Postby friggs » 2008-07-29 22:35:30

Jösses Amalia! Dom har återuppväckt apelsinmannen!

För de som inte har full koll på apelsinmannen följer här en kort repetition:

Första gången den bizarra historien om apelsinmannen dokumenterades var på 60-talet i USA. Då var dock inte cannabis boven i dramat utan det var en annan drog som vi inte diskuterar här på Swecan men som The Beatles ansågs sjunga om i sin låt "Lucy in the Sky with Diamonds". Efter att fått i sig drogen blir huvudpersonen psykotisk och tror sig vara en apelsin och är rädd för att bli skalad (så fort någon närmar sig skriker han "skala mig inte, skala mig inte!"), i en annan version tror han sig vara ett glas apelsinjuice och är rädd för att bli uppdrucken alternativt utspilld. Åter andra versioner inkluderar andra frukter och grönsaker såsom banan, potatis osv.

Intressant är att han helt klart har ovanligt många vänner i Sverige, varav många inte bara är högt uppsatta svenska politiker, utan flertalet dessutom inte ens var födda vid tidpunkten då hans psykos skulle ha utlösts. Observera att han enligt historien aldrig har tillfrisknat. En annan ovanlighet är att det enbart är i Sverige apelsinmannen blir psykotisk på cannabis, i alla andra länder gäller ovan ickenämnda drog.

En version av historien om apelsinmannen finns även inkluderad i Klintbergs bok "Glitterspray" om svenska vandringssägner.

Källor:
Hyde, Margaret O.
Mind Drugs.
New York: Dodd, Mead, 1986.
ISBN 0-396-08813-9 (p. 89-90).

Reasons, George. "LSD Ties with Happiness Declared Hokum.
Los Angeles Times.
12 July 1966 (p. B1).

Stevens, Jay. Storming Heaven: LSD and the American Dream.
New York: Atlantic Monthly, 1987.
ISBN 0-87113-076-9 (p. 274-277).

Klintberg, Bengt af
Glitterspray och 99 andra klintbergare
Sverige: Bokförlaget Atlantis AB, 2005.
ISBN 9-173-53045-X

Herr J
Ganjaman

Postby Herr J » 2008-07-30 9:44:09

Tack Friggs mycket nyttig info. Efter att ha läst en del inlägg ställer jag mig frågan hur kan människor vara så trångsynta. Innan jag hittade till Fb och sen vidare hit var jag helt emot Cannabis men ändrade uppfattning väldigt snabbt. Vi måste försöka få folk att inte blunda för sanningen längre men det är troligen lättare sagt än gjort.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-07-31 12:15:24

men om man ändå vill att cannabis ska bli lagligt så måste man ju kunna diskutera med folk och få dom att förstå.
därför är det vel ändå bra att starta en sån tråd på aftonbladets forum?

Teslakid
Ganjaman

Postby Teslakid » 2008-08-14 15:27:39

jo det måste ju va bra att starta trådar om det på "vanliga" forum. För det är ju inte många som bryr sig om att själva börja forska så för hoppningsvis är det ju någon som får upp ögonen pga en sån tråd.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2008-08-14 17:13:48

många tar upp argument som att cannabis är mindre farligt än alkohol och därmed borde legaliseras , personligen tycker inte jag att det är ett speciellt bra argument , inte för att jag tror att de kommer att kriminalisera alkohol i stället för legalisera cannabis utan därför det känns som "alla" kommer då svara : varför behöver samhället en till drog? . det jag tycker man ska göra är att ändra synen på cannabis (det är väll också det som folk försöker göra)
jag själv trodde till exempel att cannabis var dödsfarligt tills för bara några år sedan eftersom jag under hela mitt liv har fått höra hur dåligt och vad som händer om man använder sig av någon form av narkotika, och alla former av narkotika har klassats lika farliga, knarkare har alltid varit aggressiva och jag skulle hålla mig borta ifrån dem , knarkare som knarkare , "haschpundare" som "crackpundare" .

Nesta
Ganjaman

Postby Nesta » 2008-08-14 18:38:46

Return to “U| Cannabisaktivisten”