Inför Cannabladet Nr 2 - Dags att bidra!

Legalisera cannabis. Forum för cannabispolitik och -aktivism.

Moderatorer: Hr Sanders, Powerpuffgirl

Användarvisningsbild
Lebowski
Gräsfläckar på knäna

Inför Cannabladet Nr 2 - Dags att bidra!

Inlägg av Lebowski » 2008-05-13 21:32:39

Nu är dags att börja arbetet med nummer två av Cannabladet. Jag vill också passa på att upplysa om hemsidan på http://www.cannabladet.com där man kan ladda ner det första och kommande nummer, helt gratis. Vi tänkte satsa på att få klart nummer två till slutet eller efter sommaren, alltså framåt september, eftersom vi då kan berätta om alla roliga sommmarprojekt som t.ex odlingar och overgrow.

Jag har även planer på att genomföra en intervju med mannen bakom Temple 420 (eventuellt IRL då jag kommer befinna mig i Californien med jobbet inom en snart framtid) dessutom kommer jag att göra ett besök hos legaliseringsrörelsen i Berlin om allt klaffar.

Vad som behövs till de FASTA avdelningarna är följande:

- Insändare
- Nyheter
(är fixat, sker i samarbete med medicinskmarijuana.com)
- Reportage från en eller flera coffeshopsbesök (jag har själv några på lur om inga andra bidrar! kom igen!!!)
- Cannabisrelaterade bok, musik och filmrecensioner
- Historik om en cannabisstrain (gärna med erfarenheter från odlingar!)
- In the garden of Eden (bild/er och berättelse om en odling)
- Stonerhumor
- Kalendarium
(tips!)

Till den rörliga delen av innehållet i tidningen lämnar jag öppet för förslag. Det är alltid roligt med guider, bongbyggen, aktioner etc.

Kom med förlslag och bidrag! Dessa kan skickas till mig som PM eller till tidningens e-post: [email protected]. Tänk på att bilder som bifogas måste vara i relativt hög upplösning! Vill du vara maximalt anonym, lägg upp bilderna på en extern server och bifoga bara direktlänken tillsammans med texten i ett PM.

ps. glöm inte bort att det pågår en tävling på hemsidan om att komma med ett designförslag till logotype!

...Så ordet är fritt för förslag, bidrag och synpunkter!

Jag kommer uppdatera infon i den här posten efterhand som material kommer in.

Tack på förhand! /Lebowski
[ Overgrow the government! ]
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-20 18:33:19

Efter att ha läst första cannabladet: korrekturläs innan ni publicerar, det är en hel del stavfel, några inkorrekta meningsbyggnader och småsaker som att "Northern lights" stavades "Northern light". Språkpolis som jag är till vardags så stör jag mig på det iallafall. Sedan så får tidningen mer än gärna byta namn, men det är väl mitt personliga tycke antar jag, det låter för likt Aftonbladet enligt mig.

Annars så är det skitbra, fortsätt med det bara så ska jag göra mitt och sprida det i kommunen där jag bor 8) !
Användarvisningsbild
anybodysmoker
Ganjaman

Inlägg av anybodysmoker » 2008-05-20 22:32:22

Det kanske kan vara bra att spåna på nytt namn tillsammans med ny logo?

Det är bara att hänvisa vidare :)

Dessutom är det intressant med illustratörer till artiklar och kanske design?

Så alla ni stoners som gillar att illustrera! Kontakta Lebowski! :)
Användarvisningsbild
reaper
Lieman
Kontakt:

Inlägg av reaper » 2008-05-24 22:46:14

Ska eventuellt till Amsterdam i sommar, skulle kunna recensera de cannabiscaféer jag besöker.

Då det var väldigt länge sedan jag skrev något som skulle kunna liknas vid en recension, skulle det dock underlätta med en mall att gå efter.

Om varje recension hade gemensam kortfattad info som komplement till texten skulle läsaren få lättare att jämföra kaféer.

Hur var atmosfären?
Vilket klientel hade kaféet?
Fanns det lediga bord?
Bra service?
Vad erbjöd kaféet? Mat, gräs, hasch, prerolls, spacecakes, dryck, lån av rökdon?

Vilka sorter provades? Rökrapport

Vad mer är viktigt att ta upp?

Skulle även vilja läsa om bakrunden till cannabiskaféernas existens.
Hur är det reglerat?
Hur löser kaféerna t.ex. distribution, kvalitetskontroll, lagerhållning?
Händer det att kunderna får för mycket? (här kan man förklara vikten av set & setting)

Det skulle även vara bra med en guide om hur det fungerar med cb i Nederländerna.
Vad säger lagen och vad är allmänt accepterat.
Begränsningar på hur mycket man får handla, åldersgränser, var man får röka, hur mycket man får ha.
Hur är man en god cb-turist?

Skulle kunna ge en insikt i hur en delvis legalisering kan se ut, för och nackdelar etc.

<OT>
hmm, tycker det ser konstigt ut med böjningarna av ordet coffeshop så jag ersatte med det mer lättböjliga cannabiskafé, men det känns lite långt. finns något bättre ord?</OT>

Eftesom det kommer att vara ett par månader kvar till Cupen när andra numret släpps skulle man kunna ha en liten info-artikel om Cannabis Cup.

Presentera vad det är för något, vilka caféer och seedbanks som ställer upp etc.
Här kan man även passa på att tipsa de som tänkt åka ner till Cupen i höst att bidra med material inför nästa nummer.

En artikel om hur cannabis påverkar kroppen och sinnet vore intressant.
Vad händer under ett rus?
Vilken mängd krävs för att överdosera och vad händer med kroppen vid en överdos?
Haschpsykos, vad är det?
Långtidspåverkan?

Jag tycker det är viktigt att ta upp både negativa och positiva effekter. Det är också viktigt att ha med källhänvisning i artikeln.

Återkommande trådar på forumet tar upp drogtester och hur länge det går att spåra ett bruk. Skulle vara bra med en artikel om olika testmetoder (blod-,urin-, saliv-, hårprov.)
Hur säkra är proverna?

En intervju med någon på SKL?
Vad påverkar hur fort cb går ur kroppen?

Det skulle vara intressant att läsa artiklar där sjukdomar som kan behandlas med cannabis belyses.
En beskrivning av sjukdomen, hur den påverkar den sjuke

Vilka behandlingar finns?
Hur hjälper cannabis i jämförelse med andra mediciner.
Intervjuer med patienter och läkare hade även det varit intressant.

Har redigerat det här inlägget i säkert ett par timmar och nu får jag ha brainstormat klart för i natt :) Orkar inte sitta längre och försöka formulera mig :yawn:

Tack Lebowski för ett mycket bra initiativ!
Användarvisningsbild
Lebowski
Gräsfläckar på knäna

Inlägg av Lebowski » 2008-06-10 13:55:22

pingis skrev:Om varje recension hade gemensam kortfattad info som komplement till texten skulle läsaren få lättare att jämföra kaféer.

Hur var atmosfären?
Vilket klientel hade kaféet?
Fanns det lediga bord?
Bra service?
Vad erbjöd kaféet? Mat, gräs, hasch, prerolls, spacecakes, dryck, lån av rökdon?

Vilka sorter provades? Rökrapport

Vad mer är viktigt att ta upp?

Jag tycker detta verkar vara en utmärkt "mall" för att berätta om olika cannabiscaféer (bra ord förresten!) En annan sak som är viktig är at ta bilder som kan vara med i tidningen. Alltså en bild på hur caféet ser ut samt miljön runt omkring i hyffsat bra kvalité. Bilder inifrån kan kanske vara känsligt men vore helt klart också trevligt.
[ Overgrow the government! ]
Användarvisningsbild
DrBengele
Småodlare

Inlägg av DrBengele » 2008-06-28 18:26:00

anybodysmoker skrev:Det kanske kan vara bra att spåna på nytt namn tillsammans med ny logo?

Det är bara att hänvisa vidare :)

Dessutom är det intressant med illustratörer till artiklar och kanske design?

Så alla ni stoners som gillar att illustrera! Kontakta Lebowski! :)

Detta hade jag varit på, brukar illustrera, och jobbar på tryckeri, så design kan man ju också lite :D

PS, Nytt namn tycker jag inte, Cannabladet är ett smart namn, Dubbelbetydelse is the shit.

Design på loggan kanske, gillar dock ändå den nyvarande på nått sätt..

MVH,
Dr. B
Skriv svar