Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Nybörjar setup Reply To: Nybörjar setup

#500758

reaper
Member

Mycket sant, odla cb är fantastiskt roligt och avslappnande för själen. Man får ett ganska personligt förhållande till plantorna speciellt de första gångerna när man ofta kör stora plantor men få.

Har man inget att göra så kollar man till dem 10ggr så mycket som det behövs och jag sitter ofta med en bok inne vid plantorna och bara läser nån timme.
Så visst ska kostnader och det ekonomiskt vettiga att investera i utrustning till denna fantastiska hobby inte vara huvudorsaken till att man börjar för då är det enda logiska steget att maximera skördar och minimera tiden mellan dessa, vilket iofs också kan vara roligt.

Dock ska man mäta kostnaderna så är det intressant i mina ögon trots detta att ställa kostnaderna i förhållande till något och dessutom tycker jag det är ganska intressant att se vilka värden som trots allt kan genereras från enbart en kvadratmeter i förhållande till kostnaderna att driva den.
Säg vad man vill om det.

För övrigt så är jag av åsikten delvis pga detta att en första setup inte bör vara minimerad utan en vettig utrustning som man inte tvingas byta ut det mesta av om man skulle vilja fortsätta.
Det är INTE svårt att göra en första grow utan större misstag och skörda bra redan första gången men man måste hålla mycket mer koll än senare och läsa på ordentligt men det är ju en del av det roliga, att lära sig.

Tältpaketen med filtrerad ventillation och belysning är mycket bra start-kit för de gör att man inte behöver oroa sig över att man måste ha ett ljustätt rum och tar dessutom hand om lukten samt i de flesta fall miljön. Temp, fukt, lukt är rena barnleken att hålla inom ramarna med dessa paket om man har tillgång till hyfsat sval luft.
Och för att inför sig själv motivera att en investering är värd pengarna trots allt så räknar iaf jag på vad det ger mig. Vad skulle det ha kostat mig att köpa lika mycket som jag nu har odlat fram själv?. Kul vet jag att jag kommer ha oavsett men det ingår i det roliga som en del att även räkna på sånt där.

Oavsett om man tänker behålla allt själv eller inte så är det ganska kul att veta att man odlat något i sin lilla garderob som är värt 4-5ggr investeringen redan första gången och senare om man bara räknar rörliga kostnader som el och näring + diverse så kostar en sån setup ca 2500 att driva för varje skörd och då ligger resultatet mellan 200-400g i regel.

Det är lite tabu här att beräkna sånt där men det är siffror som de flesta som odlar funderar på då och då, naturligtvis.
Jag menar låt säga att ni är en grupp rökare som ska röka från skördarna. Ofta är det så, några polare går ihop om en utrustning och kör igång det som ett project inom gruppen.
Låt oss säga att den här gruppens årskostnader iom detta sjunker med 7 tusen per skalle i minskade inköp av femmor så kan man ju tex ta och boka en ordentlig resa med dessa och dra iväg och ha kul och i förlängningen säga att tältet pröjsade för alltihop. OCH ha kul som satan med polarna och plantorna när man odlar gräs för som sagt det är sjukt kul.

Puff