Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Val av strain och belysning – Lowryder/Top 44 – HPS 150/250W Reply To: Val av strain och belysning – Lowryder/Top 44 – HPS 150/250W

  • reaper

    Member
    2009-01-19 at 15:26

    STRAIN BESTÄLLD

    Jag har nu beställt Lowryder#2. Tack för tankarna kring Top 44 dock! Jag känner till den strainen lite sen innan och gillar den klart. Kanske ger jag mig på att odla Nirvanas Top 44 efter detta men nu får det bli lite lowryder till en början.

    LE vs HPS

    LE har jag funderat på men har nog ändå bestämt mig för att köra på en riktig HPS av den enkla anledningen att kostnaden för en komplett 150W HPS är lägre än för två stycken 125W LE-lampor (separata lampor för veg och blom). Helt rationellt är valet dock inte eftersom det mycket handlar om att HPS för mig känns stabilare. Jag har odlat under en 400W HPS innan och vet hur det ska se ut. Att gå ned till LE känns nästan fattigt… 🙄 Det mål jag försöker hålla framför ögonen är min egen säkerhet och hemlighållandet av odlingen. Samtidigt vill man ju ha en liten dödsknarkfabrik också. Ni förstår mitt dilemma.

    Eftersom jag är lite lat när det gäller efterforskning av vissa alternativ som jag ändå inte tänkt mig har jag dock inte kollat upp hur nödvändigt det är med separata bulbs. Det kanske är helt onödigt? I så fall går ju priset för LE ned avsevärt.

    En tredje sak jag försöker komma ihåg är att jag eventuellt kan vilja uppgradera senare. En HPS ger mer utrymme att växa med än LE, tänker jag, eftersom man med en HPS t.ex. kan optimera utrymmet med en cooltube. Man kan göra en egen mammakammare som man tar sticklingar från och petar in i en sog/scrog man har under sin HPS etc. På det sättet känner jag mig mer begränsad av LE även om det så klart funkar till båda mina exempel ovan.

    Ni förstår säkert mitt dilemma. Det känns ordentligt att ha en HID och mjäkigt att ha en LE. Är jag bara fördomsfull? 😳

    Mvh/fdstoner