Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling Sticklingar!! alla dog Reply To: Sticklingar!! alla dog

  • rixkrim

    Member
    2009-02-08 at 12:44

    @icn wrote:

    Alla mina kloner dog i Root Riotz..
    Jag köpte 5 nya frön från green house o plantera fröna
    i root riots efter dem hade kläckt o visat svansen nu efter 2 dagar har en frö redan dött svansen ser helt död o rutten ut när jag tittar in..
    Måste vara fel på Root Riotsen…

    Har aldrig haft sån här problem förut.
    Sväller upp cocos nu o tänkte placera dem i de i stället…
    Cocos innehåller ju ingen näring…Ska man vänta med o ge näring tills dem har kommit upp från cocosen? sen börja ge extremt lite?
    Förragången körde jag direkt med näring så den kom upp från cocosen helt näringsbränd… Har hesistartkit..

    MVH

    Knepigt det där. Jag köpte sånna där sticklingskuber från hydrogarden. Är det typ same shit eller ? Jag har dock inte plockat några sticklingar än för dom är lite på gränsen till att va för småa ännu tycker. Och jag vill gärna se lite preflowers först så slipper jag cutta från en hanplanta. (Kör som sagt ofemmat”) Så vi väl se hur det går för min del. Hade du nån hormon näring när du skulle rota dom i dina kuber ? typ Clonex osv Eller körde du vatten bara ?

    Om du planerat på att sätta fröna direkt i cocos:

    Lägg cocosen i de krukor du vill använda. Skölj igenom cocosen noga med vatten tills du ser att all diverse smuts mer eller mindre är ursköljd när det rinner ur dräneringshålen i botten på krukan.
    Stoppa ner ett groddat frö med svansen neråt. Och inte överdrivet djupt bara. Då slutar de med att dom dör innan dom orkat tagit sig över ytan. Och är det cocos bounce du använder så är den jävligt grovkorning ibland tycker jag. ibland får man peta runt med en tandpetare för att hjälpa dom fram lite. Beroende på hur långt ner man satt dom då. Så ploppar dom inte upp när dom egentligen bör göra det så kan du ta en tandpetare eller något väldigt smalt och börja gräva försiktigt tills du kan se “huvudet” på fröt. Jag brukar då känna riktigt försiktigt med tandpetaren om den håller på att rota sig för då sitter den mer eller mindre fast i cocosen eller om fröna bara avstannat, Vilket händer ibland.

    Som sagt du kommer märka när du är där och pillar om svansen borrat ner sig i cocosen. då är det bara att försiktigt lägga över lite cocos och inte packa till det. Grodden ska ha lätt att hitta upp. Sen ställer du dom i nåt minidrivhus och fortsätter duscha dom med vanligt vaten. cocosen får inte torka ut. Men heller inte dränkas. Fukta bara. Blomspruta är perfa.

    När dom sen börjar ploppa upp och får sina första riktiga blad par, Alltså inte babybladen utan de 2 första riktiga bladen. Så kommer du förmodligen märka att dom blir rätt så blekta snabbt och det är DÅ du ska ge på lite näring. Jag blandar allt i en 10L dunk för det lirade bra med hesis schema haha

    Det här är vad jag skulle rekommendera för dosering.

    2 droppar supervit
    20ml powerzyme.
    50ml Rootcomplex (Använde jag dock inte men dom mår galet bra iaf)

    Ruska ner detta i en 10L dunk med vatten.

    Nu vet inte jag om du äger en flaska Hesi pH minus vegg ? DEN bör du iaf inhandla innan du kör igång. Jag hade ett pH på 7.5 i krukorna så dom mådde piss stackrarna. Sen köpte jag den flaskan och sänkte pH till 5.7 – 5.9 och vattnade igen. Då hände det grejer vill jag lova. Så pH minus är guld värt.

    Hoppas du förstod nånting av allt mitt kludder ? :yeah:
    Lycka till.