Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Bildbanken okloks första odling (uppdaterad 19/12) Reply To: okloks första odling (uppdaterad 19/12)

#217745

purplehaze
Member

pampersgangster: Jag tyckte stonErollEr lyckades sammanfatta alltihop väldigt kort men kraftfullt:

Större rotsystem, större upptag av näring vilket potentialt ger större buds/större yeild.

Om jag själv skulle vidareutveckla ämnet så blir det följande. Två av de största orsakerna varför inte vi kan få samma skördar inomhus som motsvarande utomhusodlade plantor ger är:

1. ljus
2. jordvolym

Ljuset kan vi inte göra något åt… ingen HPS i världen kan ersätta den ljusintensitet som solen ger. Dessutom är plantorna genetiskt skolade sedan årmiljoner att just överleva i naturen. Men vi har med hjälp av konstlat ljus försökt återskapa det ljus som plantan behöver. Onaturligt? Vissa svenskar i nordligaste Sverige går i “ljusterapi” just för att de saknar solljuset vintertid? Rätt eller fel? Duger det åt människan så duger det väl även åt CB. För övrigt är många av de strains vi odlar (läs… nästan alla) “skapade” under just konstljus.

Jordvolymen är däremot något som vi i vart fall kan försöka att efterlikna naturens. En utomhusväxande CB planta i full blom som är planterad i maj från frö o som kanske går i blom i augusti har ett rotsystem som är spritt till en eller flera m3 jord. Själv har jag ett lysande ex på våra SSH jag omplanterade från 5 liters krukor till 20 liters krukor. 5 liters krukorna var KNÖKAFULLA med rötter och det fanns knappt någon jord kvar… utom det översta jordlagret! OBS! veggade under lysrör!

Trodde att man skulle vara så ekonomisk som möjligt vid inomhusodling.
Dvs hushålla med resurserna.

Jovisst är det bra att vara sparsam… men 5 x 50 liter = 100 kr på stormarknader. Och då snackar jag om bra blomjord! 😉

Det finns några saker som kan vara lite knepigt… åtminstone för förstagångsodlaren men även för dem som inte har tillgång till plantorna dygnet runt… nämligen vattningen.
Du rekomenderar 3,5 liters kruka. I en 3,5 liters kruka blir plantan alldeles för snabbt uttorkad. När den är precis nyvattnad är den sjöblöt o efter kanske ett dygn börjar den sloka pgr av torka. Tänk på att en 1 – 2 meters hög några månder gammal CB som står under 400W HPS är törstig. Jävligt törstig. Och hur mycket vatten “rymmer” en 3,5 liters kruka som bara består av rötter?

Vi har tipsat många om att använda “jordfuktighetsmätare” (finns även i vår bildtråd) eller att lära sig att lyfta på krukorna. Lära sig känna vikten på krukan… torr resp blöt (funkar bäst med plastkrukor). Men i realiteten finns det enbart ett säkert tips – STORA KRUKOR. Då behöver man bara vattna en gång i veckan… plantan blir aldrig sjöblöt o inte heller uttorkad.

Det finns ju som bekant en gräns för hur mycket näring en planta behöver för att utvecklas maximalt inomhus. Kör man med småkrukor så får man ständigt ge näring för att hela tiden ökas för att kulminera veckan innan skörd. Kör man med stora krukor… troligen 20+ liter… så behöver man troligen inte ge någon näring alls. Och detta är ju ytterligare ett stort problem för många… hur mycket näring ska jag ge… ???

Så varför inte slå 2 flugor i en smäll… lösa både vattnings- o näringsfrågan med… större krukor?

För övrigt… kör man som oklok 3 plantor under en 400W HPS som bush dvs från frö till veg, blom o skörd… då kan man kosta på sig stor jordvolym. Plantorna som sådana tar säkerligen upp 1/4 m2 så varför låta plantorna få så liten “golvyta” som 3,5 liter?

*peace*