En liten butanfråga.

Är plantorna redo att skördas? Torkning, trimning och förvaring är mycket viktigt för smak och styrka!

Moderator: Trestor

Forum rules
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
reaper
Lieman

En liten butanfråga.

Postby reaper » 2007-12-04 19:12:02

Tänkte extrahera lite fanleafs jag rensade bort idag, ljuset kom inte ner till bottenbudsen så lika bra att rycka dem, samt massa gula bottenblad...

frågan är dock om butaner löser upp plasten, jah har inte någon 1.5l colaflaska utan bara dem av tunnare plast, jag överväger dock att använda en gammal spritflaska istället då det lär vara desto säkrare... vad tycker nu? har ni fått konstiga smaker eller dyligt efter ni använt plast?

Dessutom undrar jag lite om tiden, enligt guiden här så ska butanet dra i 2-3timmar, men enligt andra guider så ska butanet bara rinna igenom ett rör fyllt med blad/weed, hur ligger det till egentligen?

Bone
Ganjaman
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1266: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Postby Bone » 2007-12-04 23:14:04

Jag använder 2 st halvor av 1,5 liters, dom halvorna med kork då. Gör ett hål i ena korken som gasen ska in genom, sen ett par mindre hål i andra korken som gasen ska ut genom, klipp oxå till ett kaffefilter så det passar i korken med dom små hålen. Sen fyller upp bägge halvorna med torrt lite småsmulat material dvs allt förutom budsen. Pressar ihop, tejpar väl och sen lägger jag in den i frysen i en halvtimme.

Sen har jag 3 st butangas flaskor redo, jag använder en glasugnsform som uppsamlingskärl. Ha en varm handske på dej, det blir rätt kallt att hålla i "plastbehållaren".. Sen pressar du i alla 3 butangasflaskorna efter varandra i din behållare med trim och smul medan du håller den över uppsamlingskärlet så ska du se att det rinner ut gottis. :D

Sen ska det bara avdunsta, det tar tid nu när det är kallt. Försök göra det på en dag då det är lite varmare så går det snabbare. Lr så tar du och sättare din uppsamlingsbehållare i ett större kärl med kokhett vatten så går det lite snabbare. Var ute när du gör det, väldigt viktigt och inga cigg/tändare/jointar lr dylikt i närheten :P

Mvh / Benet
Away-N/A-Utomlands.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-12-05 1:56:43

Följde guiden , hade dock bara bladen i butanet ca 1h.
Men ditt sätt lät smidigare!

Detta var mest ett test för att se vad jag skall ta mig till med bladen senare, men det vart helt klart miljoner bättre än acetonskiten iallafall, ingen klorofyll smak att tala om, men allt potent var med :)
Det fick dunsta ute i +-0° så det var riktigt lätt att skrapa bort.

Förstår dock inte hur mosaiq lyckas få sån klar och fin olja, jag fick som en ljusgrön massa, kanske för att det var såpass kallt och att jag inte bara sköljde av bladen som du gör :)

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-12-05 21:43:51

Hmm... provade igen skördade min lilla idag och drog ut småbudsen och bladen samt stammen, men dock verkar mängden inte vara mer än igår.. :S

Blir butanet "mättat" efter ett tag? kanske måste dra ut det igen..

Smulet vart bara ca 4cm på botten i en 15l colaflaska.. Och jag körde ner en burk butan..

Bone
Ganjaman

Postby Bone » 2007-12-05 22:50:06

4 cm trim är ju inte mycket att hurra för, jag gör bara när jag har skördat och trimmat samt klippt ner hela busken.

Jag gjorde på stam, trim osv av 6 mindre plantor typ 60 höga.. Fick väl ut ca 2 g ren kladdig kådolja. Jag hade alltså en hel 1,5 litare full..
Away-N/A-Utomlands.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-12-05 23:25:11

oj, då måste verkligen butanen vara snabbverkande, mitt ser ut såhär:

Tallriken:
http://img211.imageshack.us/img211/8525/pc050023ka7.jpg
Klumpen:
http://img141.imageshack.us/img141/9426/pc050024uu2.jpg

Funkar bra som :twisted: !

Bone
Ganjaman

Postby Bone » 2007-12-05 23:40:57

Hur menar du snabbverkande?

Det där såg gott ut ;)

Jag kör enligt denna länken, den är översatt från tyska så bortse från vissa språkfel.
http://babelfish.altavista.com/babelfis ... _en&tt=url
Away-N/A-Utomlands.

reaper
Lieman

Postby reaper » 2007-12-16 13:32:47

Det som händer är att butanet som är ett polärt lösningsmedel börjar med att lösa upp THC som är polärt, om man låter det vara i kontakt med gräset längre än ngn minut kommer det även hinna läsa upp klorofyll, tjära och andra otrevliga halvpolära ämnen vi inte vill röka, det är dessa bi-ämnen som gör att din olja blir svart och inte gul, Att exponera gräset i en timme är lite galet då all THC är upplöst på ngn minut och det enda du gör är att minska styrkan på det som kommer ut.

Vill man ha steg för steg instruktioner så rekomenderar jag
http://www.cannabisculture.com/articles/3083.html

Brassman
Gräsfläckar på knäna

Rätta mej om jag har fel mavi...

Postby Brassman » 2008-04-24 18:03:25

Jag har testat om butan löser klorofyll genom att tömma 2st burkar genom 20g torkat och oljan blev ljusgul och klar...
tre minuter tog det att tömma flaskorna och inga missfärgningar uppstod.
Ha det
Millionaires Today, Fugitives Tomorrow, BUDS FOREVER!

Return to “U| Skörd, torkning, förvaring och haschtillverkning”