Ett svenskt cannabisforum Forums Coffeeshopen Cannabisodling hps eller lågenergilampor

  • hps eller lågenergilampor

    Posted by reaper on 2005-04-19 at 14:43

    undrar hur jag ska göra.
    om jag ska ha hps eller lågenergilampor?
    bor i lägenhet så jag undrar lite nu över elen och så inte så kul om elen går upp med typ 700 kr rätt som det är.
    men man kan ju aldrig få samma odling med lågenergilampor väl?
    Finns väl inga sånna lampor som kan ge samma sken.
    men en hps ger ju så mycke lampor får odla i en vanlig garderob.
    60 gånger 60 eller vad dom är. å nu är ju sommaren på väg med.
    vet inte om jag kan få ner värmen så mycke?
    nån som har bra tips?

    replied 19 years ago 2 Members · 9 Replies
  • 9 Replies
  • hr-sanders

    Member
    2005-04-19 at 15:10

    I en vanlig garderob skulle jag (om jag var du) inte sätta en kraftigare HID än 250W om jag inte visste att jag kunde klara av temperaturen i förväg.

    Hur snabbt elen går upp beror en del på hur ofta elmätaren läses av. Om det bara är en gång om året och du börjar odla dagen efter så kan årsavstämningen hamna på 2200kWh extra (beräknat på 1st 400W HID som körs i 4V veg(18/6) + 8V blom(12/12) under hela året), som måste betalas i en klump, och då är inte den strömfläktar, timers, ev. pumpar, mm drar inräknat.

    Du kan räkna ut din strömförbrukning grovt (hur mycket drar din utrustning * hur många timmar om dagen i snitt (i exemplet ovan blir det 14) * hur många dagar per år / 1000 (för att det ska bli kWh och inte Wh) och be din elleverantör att höjja din förväntade årsförbrukning med så mycket. På så sätt får du betala lite på varje elräkning i stället för allt i en klump vid årsavstämningen.

    / Hr Sanders.

  • reaper

    Member
    2005-04-19 at 22:43

    Jag odlar med 270w LE lampor och det funker jättebra!
    Jag får nok inte like mycke buds som dom som odlar med 400w HPS, men det ser rätt bra ut for mig endå nu 14 dagar inn i blom:)
    Odlar i et skap som inte er stort, men med fläkt på hela tiden i ljus timene och fönsteret uppe nu och da så trivs dom jättebra! Temperaturen ligger på drygt 25 celsius noe som er idealt.

    Så LE lampor fungerar, men skaff rätt mycke och med rikitg färgspektrum för veg och blom. Kolla inn http://www.swedish-growsystems.se

  • reaper

    Member
    2005-04-20 at 08:36

    White shark. Hur många Le lampor/plantor har du?

  • reaper

    Member
    2005-04-20 at 22:56

    Jag har en 125w LE (röd,orange) och 6x20w + 1x23w. Så 268w blir det vel tilsammans….

  • reaper

    Member
    2005-04-21 at 07:15

    ingen som tänker på elen när de köper en ny dator? eller en till Tv apparat?

    att alla hakar upp sig på en odlingslampa… om du höjjer din elräkning med 400W/h gör inte så märkbar skillnad, de kommer inte ifrågasetta det… skulle bli ytters chockad om elbolagen skulle ifrågasätta om vad som drar så mkt ström?!

  • reaper

    Member
    2005-04-22 at 17:47

    Mer en kostnadsfråga tror jag ? :D

  • reaper

    Member
    2005-04-22 at 18:56

    @Jing_Jang wrote:

    ingen som tänker på elen när de köper en ny dator? eller en till Tv apparat?

    att alla hakar upp sig på en odlingslampa… om du höjjer din elräkning med 400W/h gör inte så märkbar skillnad, de kommer inte ifrågasetta det… skulle bli ytters chockad om elbolagen skulle ifrågasätta om vad som drar så mkt ström?!

    Nej men jag fick en rest summa att betala förra året från elbolaget på ca 1500kr. Detta året fick jag en på 3600kr eftersom jag använt mer el pga mer ljus förra året. Jag har mätaravläsning en gång om året så visst gör det en hel del skillnad. 3600kr är ingen dålig summa för en studerande med räkningar på 5000 och inkomst på 6900kr. :?

    Phreakish

  • reaper

    Member
    2005-04-22 at 18:59

    @Phreakish wrote:

    @Jing_Jang wrote:

    ingen som tänker på elen när de köper en ny dator? eller en till Tv apparat?

    att alla hakar upp sig på en odlingslampa… om du höjjer din elräkning med 400W/h gör inte så märkbar skillnad, de kommer inte ifrågasetta det… skulle bli ytters chockad om elbolagen skulle ifrågasätta om vad som drar så mkt ström?!

    Nej men jag fick en rest summa att betala förra året från elbolaget på ca 1500kr. Detta året fick jag en på 3600kr eftersom jag använt mer el pga mer ljus förra året. Jag har mätaravläsning en gång om året så visst gör det en hel del skillnad. 3600kr är ingen dålig summa för en studerande med räkningar på 5000 och inkomst på 6900kr. :?

    Phreakish

    Med tanke på att man inte behöver köpa något att röka så sparar man ju snabbt in dom pengarna, men visst kan det va svettigt när räkningen kommer!
    Nu när dom läst av dig så kommer dom ju höja din vanliga räkning så du får betala lite mer utspritt nästa “budgetår”..

  • reaper

    Member
    2005-04-22 at 19:02

    @dobidobido wrote:

    @Phreakish wrote:

    @Jing_Jang wrote:

    ingen som tänker på elen när de köper en ny dator? eller en till Tv apparat?

    att alla hakar upp sig på en odlingslampa… om du höjjer din elräkning med 400W/h gör inte så märkbar skillnad, de kommer inte ifrågasetta det… skulle bli ytters chockad om elbolagen skulle ifrågasätta om vad som drar så mkt ström?!

    Nej men jag fick en rest summa att betala förra året från elbolaget på ca 1500kr. Detta året fick jag en på 3600kr eftersom jag använt mer el pga mer ljus förra året. Jag har mätaravläsning en gång om året så visst gör det en hel del skillnad. 3600kr är ingen dålig summa för en studerande med räkningar på 5000 och inkomst på 6900kr. :?

    Phreakish

    Med tanke på att man inte behöver köpa något att röka så sparar man ju snabbt in dom pengarna, men visst kan det va svettigt när räkningen kommer!
    Nu när dom läst av dig så kommer dom ju höja din vanliga räkning så du får betala lite mer utspritt nästa “budgetår”..

    Nej det är ju just det. Hade det varit utspritt så ok men som klumpsumma så är det rätt saftigt hur man än ser på skörd och kostad av att köpa.
    Angående nästa år så får jag nog mer igen. Jag planerar att utöka ljus och utrustning vartefter i år igen för att uppnå den där ultimata grejen som man är nöjd med.

    Phreakish

Log in to reply.