• Bo på månen

    Posted by prozack on 2005-03-18 at 19:50

    Ok, skum tanke men vill endå ha ett svar.

    Skulle det vara möjligt att dra månen så nära jorden att vår atmosfär “smittar” av sig på månen och gör den bebolig?

    replied 19 years, 1 month ago 11 Members · 40 Replies
  • 40 Replies
  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 19:53

    Ja det är inte omöjligt, men frågan är hur man “drar” månen så nära jorden som möjligt? Vi kan ju aldrig veta vad kan hända om månen var nära jorden, t.ex. magneter mellan jorden och månen skulle kanske bli påverkade. Som blir helt kaos för jorden?

  • loffe

    Member
    2005-03-18 at 19:55

    @Hasis wrote:

    Ja det är inte omöjligt, men frågan är hur man “drar” månen så nära jorden som möjligt? Vi kan ju aldrig veta vad kan hända om månen var nära jorden, t.ex. magneter mellan jorden och månen skulle kanske bli påverkade. Som blir helt kaos för jorden?

    Fast vad skulle hända om man (rent teoretiskt) drog en gigantiskt vajer mellan månen och jorden och sen vinschade in fanskapet? 😆

  • prozack

    Member
    2005-03-18 at 19:55
    Hasis wrote:
    Ja det är inte omöjligt, men frågan är hur man “drar” månen så nära jorden som möjligt? Vi kan ju aldrig veta vad kan hända om månen var nära jorden, t.ex. magneter mellan jorden och månen skulle kanske bli påverkade. Som blir helt kaos för jorden?

    Nejdå, det brkar rakt på norge sen är allt lungt 😉

  • thc-junkie

    Member
    2005-03-18 at 19:55

    Månen är ju påväg bort från jorden. Skulle månen komma förnära störtar den ju ner på jorden, vilket skulle innebära död för de flesta livsformerna.

  • loffe

    Member
    2005-03-18 at 19:56

    @Thc-Junkie wrote:

    Månen är ju påväg bort från jorden. Skulle månen komma förnära störtar den ju ner på jorden, vilket skulle innebära död för de flesta livsformerna.

    På jorden eller månen?

  • prozack

    Member
    2005-03-18 at 19:57

    ja, gubben på månen känner dom flesta till. Rädda honom

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 19:57

    eh.. jag har så starkt för mig att dedär har diskuterats i nån vetenskaps-skrift.. om minnet stämmer så skulle inte bara livet utrotas, utan jorden skulle gå sönder i bitar.. fast de e bara va ja har för mig..
    vilket fall som helst, det skulle göra JÄVLIGT ont å få månen i hövve.. !

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 19:58

    HAHAahaAHAhaahAHaha Loffe lika kul som vanligt :D

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 20:00

    @ProZack wrote:

    Ok, skum tanke men vill endå ha ett svar.

    Det är inte skum tanke alls :D Jag kan tänka ännu skummare saker som är omöjlig att få svar på, som gör mig nästan arg 🙄

    Till exempel:
    Hur skapades jorden, växter, och människor? Om det var Gud, så hur skapades han då? Om det var Big Bang och sånt, så hur skapades de då?
    Det sägs att ingenting skapades i början, utan de är evighet. Men sånt tror jag inte på!

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 20:06

    Har många teorier på att hur man ger liv till månen, här är ett enkelt exempel:
    Om man vet hur man samlar atmosfärer, syre, och allt från luften/himlen. Och klona dem, sedan bygger man ett antal väldigt stora raketer som flyger till mången och spruter ut dessa atmosfärer? Man ger också mycket vatten, och allt möjligt som kan producera fuktighet, syre osv. till månen…

    En dum tanke kanske, men lite fantasi och teorier kan man väl ta emot :)

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 20:17

    @Hasis wrote:

    Har många teorier på att hur man ger liv till månen, här är ett enkelt exempel:
    Om man vet hur man samlar atmosfärer, syre, och allt från luften/himlen. Och klona dem, sedan bygger man ett antal väldigt stora raketer som flyger till mången och spruter ut dessa atmosfärer? Man ger också mycket vatten, och allt möjligt som kan producera fuktighet, syre osv. till månen…

    En dum tanke kanske, men lite fantasi och teorier kan man väl ta emot :)

    Hur har du tänkt dig att klona atmosfären eller syre 😆
    Är det här Swecan eller 20 trippar och en bunt Illustrerad Vetenskap 8)
    😆 Lite fantasi och teorier, jag skrattade mig nästan av stolen här 😆

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 20:35

    faktum e att det finns en tunn tunn atmosfär på månen, men den e alldeles för tunn för att göra något med..
    jag tror det bästa sättet att ta över månen e o skapa en mikroorganism som tex bryter ner nån mineral som de finns gott om o bajsar koldioxid för o skapa en atmosfär som andra bakterier/plantor kan starta en fotosyntes. men eftersom det är en så tunn atmosfär där så tror jag faktiskt inte de funkar.. de enda sättet e nog o glasa in skiten.. o de blir jäkligt jobbigt o springa runt o ersätta krossade fönster av allt rymd-damm…

    fast iofs, om man har tillräckligt med luft eller annan gas med sig o släpper ut allt samtidigt (tillräcligt för att fylla hela månytan med åmtinstonde en kilometer (mätt från ytan och upp) gastäcke, då tror jag nog vi har halva foten inne :D

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 20:58

    @dobidobido wrote:

    @Hasis wrote:

    Har många teorier på att hur man ger liv till månen, här är ett enkelt exempel:
    Om man vet hur man samlar atmosfärer, syre, och allt från luften/himlen. Och klona dem, sedan bygger man ett antal väldigt stora raketer som flyger till mången och spruter ut dessa atmosfärer? Man ger också mycket vatten, och allt möjligt som kan producera fuktighet, syre osv. till månen…

    En dum tanke kanske, men lite fantasi och teorier kan man väl ta emot :)

    Hur har du tänkt dig att klona atmosfären eller syre 😆
    Är det här Swecan eller 20 trippar och en bunt Illustrerad Vetenskap 8)
    😆 Lite fantasi och teorier, jag skrattade mig nästan av stolen här 😆

    Ett skratt förlänger ditt liv, var glad för det du 😆

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 22:16

    Kul tråd! :P

    Men allvarligt så finns helt sannolika ideér och teorier om hur man ska
    skapa människovänliga miljöer på ett antal ställen i vårt solsystem.
    Det kallas terraforming.
    Allt som krävs en en jäkla massa pengar!

    Har själv några plantor som gärna vill flytta till Månen eller varför inte Mars!

  • reaper

    Member
    2005-03-18 at 22:25

    om man tänker sig en ganska stor glaskupol på månen, ser till att de finns jord, vatten, näring o annat smått o gott, startar en odling på ett par hundra hektar, självklart helt automatiskt från frö till kurering och paketering, o så precitions-bomba jorden med artificiella kometer med 100 kilo cb i varje, så har man ju helt plötsligt den ultimata cb-fabriken! :D

Page 1 of 3

Log in to reply.